• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Elektrische Land Rovers voor bosbeheer

16 oktober 2014|doorredactie|inelektrische auto, mobiliteit

elektrische land rover defenderStaatsbosbeheer krijgt de komende twee weken de beschikking over twee elektrische Land Rover Defender prototypes. Tijdens de proef in de herfstvakantie worden ze ingezet in vier van de mooiste natuurgebieden van Nederland, waar bezoekers met een boswachter mee kunnen rijden op safari. Het is de eerste keer dat de elektrische Defenders in Nederland zijn; een bezoek dat onderdeel is van de laatste onderzoeksfase van de auto’s.

De elektrische Defender prototypes bevinden zich in de laatste onderzoeksfase. In totaal zijn er tien Research & Development-auto’s gebouwd die inmiddels zijn getest in de meest uiteenlopende gebieden ter wereld, van de Schotse hooglanden tot wildparken in Afrika. Nu komen daar ook de mooiste natuurgebieden van Nederland bij, waaronder de Veluwe en de Oostvaardersplassen. Omdat de auto’s geen geluid maken, zijn ze bijzonder geschikt voor gebruik in natuurgebieden.

Staatsbosbeheer gaat de elektrisch aangedreven Defenders tijdens de twee weken van de herfstvakantie inzetten voor verschillende soorten safari’s in de Oostvaardersplassen, de Veluwe, de Slikken van Flakkee in Zeeland en Boswachterij Noordwijk. Voor de laatste twee locaties kunnen bezoekers zich nog aanmelden voor een Grote 5 ree safari in de volledig elektrisch aangedreven Land Rovers, via: www.staatsbosbeheer.nl/degrotevijf.

Marloes Mennen, marketeer van Staatsbosbeheer: “Het is fantastisch om de Defenders in de herfstvakantie uit te kunnen proberen. Het ontbreken van emissies en geluid maakt ze heel geschikt voor gebruik in de natuur. Wij zijn benieuwd wat de auto’s allemaal aankunnen en hebben daarom gekozen voor deze vier gebieden. Vooral in Noordwijk moet hij zich door het losse duinzand ook in uitdagend terrein gaan bewijzen.”

speedcomfort radiatorventilator

Het is de eerste keer dat de elektrische Land Rover Defender prototypes in ons land worden getest. Nederland behoort tot de sterkste markten voor elektrisch vervoer. Voor Land Rover is het daarom belangrijk dat Nederland ook onderdeel is van het Research & Development-traject van de auto.

Technische gegevens

De Defenders beschikken over een 70kW/95 pk en 330 Nm sterke elektromotor, die zijn kracht haalt uit een Lithium-ion accu met een capaciteit van 27 kWh. Die accu zorgt voor een actieradius van ruim 80 kilometer. Verder wordt bij afremmen en heuvel af-rijden de accu via brake-generation extra bijgeladen. Bij lage snelheden in het terrein heeft de accu genoeg capaciteit om ruim acht uur te kunnen rijden. Met een 7 kW snellader duurt opladen 4 uur en wanneer een mobiele 3 kW lader wordt gebruikt, is de accu in 10 uur volledig opgeladen.

De elektrische Defender heeft niets van zijn terreincapaciteiten verloren, in tegendeel. Zo heeft het model een maximum doorwaaddiepte van 800 millimeter (normaal 500 mm) en leent de elektrische aandrijving zich in sommige situaties nog beter voor offroad-rijden. Daarbij maken de prototypes gebruik van de beproefde vierwielaandrijving van de standaard Defender.

1 antwoord
  1. Dirk van der Made zegt:
    26 oktober 2014 op 08:23

    Electrische aandrijving is ideaal voor dit soort toepassingen, door de kleine actieradius (nog steeds het grootste nadeel) en het grote moment (koppel, torque), uitgedrukt in Nm. Dat is een groot voordeel als je vanuit stilstand veel ‘kracht’ moet leveren. Zoals wanneer je vast zit in de modder. Vandaar dus de de grotere doorwaaddiepte.
    Nog een potentieel voordeel ligt in dat een electromotor zo klein is dat hij in een wiel past. Of in alle vier de wielen (ieder wiel een motor), daar is bij electrische aandrijving geen ingewikkelde constructie voor nodig (gewoon extra draadjes leggen). Wat *onafhankelijke* vierwielaandrijving geeft, een veel betere oplossing dan differential lock om slippende wielen te voorkomen.

    Om die redenen had ik al bedacht dat electrische aandrijving ideaal zou zijn voor tractoren. Daarvoor gelden de genoemde voordelen wellicht nog meer dan bij deze toepassing. Is de hedendaagse boer hiermee bekend eigenlijk?

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • misleidende reclame shell TNO: beperk reclame voor klimaatbelastende producten22 maart 2023 - 14:58
  • echte ongemakkelijke waarheid ipcc Syntheserapport IPCC: laatste kans om klimaat te redden20 maart 2023 - 17:12
  • Elektrische bus van VDL Recht op bereikbaarheid voor elke Nederlander, vindt kabinet19 maart 2023 - 13:51
  • Duurzaam de week door DDWD Duurzaam De Week Door – 1118 maart 2023 - 12:43
  • vogelziekte plasticose Zeevogels ziek van plastic: plasticose12 maart 2023 - 10:45

Inzicht

  • toekomst van ons voedselRegeneratieve landbouw moet concreter en beter meetbaar22 maart 2023 - 15:06
  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19
  • plastic afval Wat kan ik daar nu aan doen?11 maart 2023 - 10:16

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Meer natuurlijke mosselbanken in de WaddenzeeNederland rijker door rekentruc
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen