De EU kende eind 2023 in haar jaarlijkse subsidieronde 46 miljoen euro toe aan reclamecampagnes en subsidie voor vlees en zuivel. Alleen al voor eet-meer-vlees-campagnes wordt bijna €29 miljoen uitgetrokken – meer dan het dubbele van 2022 en het hoogste bedrag sinds 2021. Vorig jaar daalden de uitgaven aan reclamecampagnes voor het eerst met miljoenen euro’s, maar die daling is dit jaar weer volledig tenietgedaan.
Dit blijkt uit onderzoek van Dier&Recht. Directeur Frederieke Schouten: “Het is in deze tijd absurd dat er wéér miljoenen euro’s belastinggeld worden verspild aan reclames voor vlees en zuivel. Deze reclamesubsidies staan haaks op de klimaat- en gezondheidsambities van de Europese Commissie en leiden tot meer dierenleed. De subsidies zouden moeten stoppen, niet stijgen.”
Meer subsidie voor vlees en reclame
In totaal wordt 143 miljoen euro toebedeeld om voedsel uit Europese lidstaten te promoten, waarvan bijna 75 miljoen euro (52%) voor campagnes met dierlijke producten. Daarvan gaat 46 miljoen naar de promotie van vlees en zuivel. 29 miljoen wordt uitgegeven aan campagnes die vlees promoten. Dat is twee keer zoveel als in 2022.
Minder naar plantaardig
Het bedrag dat uitgegeven wordt aan de promotie van plantaardige producten daalt van 73 miljoen euro in 2022 naar 68 miljoen in 2023. Dit is een dalende trend sinds 2021. De extreme stijging van de subsidies voor vleespromotie en de daling van subsidies voor plantaardige producten gaat recht in tegen het voorgenomen beleid van de EC om de voedselconsumptie te verduurzamen. In de ‘Europese Green Deal’ uit 2018 legt de EC zelf de vinger op de zere plek: “De klimaatverandering en de aantasting van het milieu vormen een existentiële bedreiging voor Europa en de wereld”.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan met een donatie. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Schouten: “Dier&Recht roept de Commissie nogmaals op: neem uw eigen ambities serieus en stop met het tegenwerken van de transitie. Geef alleen nog subsidie aan reclamecampagnes voor duurzame en plantaardige producten.”
EU laat eigen klimaatbeleid varen
Het klimaat is niet langer een prioriteit voor de EU, dat blijkt ook uit een gelekte versie van de strategische agenda van de Europese Unie voor de komende 5 jaar. De kop over een klimaatneutraal Europa is geschrapt en het woord “klimaat” wordt in het hele document maar twee keer genoemd.
De strategische agenda van de Europese Unie beschrijft de prioriteiten voor de komende vijf jaar. Er staat ook in hoe die doelen bereikt moeten worden. In de huidige agenda, voor 2019-2024, was een van de vier hoofdprioriteiten ‘Bouwen aan een klimaatneutraal, groen, eerlijk en sociaal Europa’. Deze prioriteit resulteerde in de Europese Green Deal en is een van de belangrijkste redenen waarom Europa wordt beschouwd als wereldleider op het gebied van klimaatmaatregelen.
Uitgelekt ontwerp
In een uitgelekt ontwerp van de strategische agenda van de Europese Raad voor 2024-2029 komt het klimaat als prioriteit niet meer voor. De kop over een klimaatneutraal Europa is geschrapt en het woord “klimaat” wordt in het hele document maar twee keer genoemd.