De Natuur en Milieufederaties lanceren in alle provincies fietsroutes langs duurzame landwinkels en boerderijverkooppunten. De routes zijn te vinden op de site GoodFoodClub.nu/fietsroutes. Het doel is consumenten te laten kennismaken met de honderden initiatieven waar je als consument duurzame locale groenten, fruit, kaas en vlees kunt kopen.
Met iedere fietsroute kun je een duurzame maaltijd bij elkaar fietsen. De routes zijn een onderdeel van de GoodFoodClub.nu, een campagne die bijdraagt aan de transitie van de landbouw in Nederland door het promoten van voedsel van aanbieders die op een zo natuurlijk mogelijke manier werken. Zo kies je als consument voor lokale producten die bijdragen aan herstel van de biodiversiteit en zorg je voor een eerlijke prijs voor boeren en telers.
Om een echte omslag te maken, dient het nieuwe kabinet in 2021 te komen met een samenhangende lange termijnaanpak om natuurinclusieve landbouw te stimuleren. Een btw verlaging op duurzame landbouwproducten*, regelgeving om deze landbouw te stimuleren en een aanpak om lokale afzet en productie te ondersteunen, moeten de basis vormen van dit nieuwe beleid. Met de GoodFoodClub stimuleren de NMF’s de aanbieders van ‘GoodFood’ nu ruim een jaar van onderop met social media campagnes, spots, evenementen, webinars, de website www.GoodFoodClub.nu en vanaf nu met fietsroutes.
Fiets mee en maak kennis met de aanbieders
De eerste routes zijn vanaf deze week beschikbaar zodat iedereen vanaf zaterdag 22 mei, de dag van de biodiversiteit op pad kan langs de duurzame aanbieders. Het aantal fietsroutes wordt de hele zomer verder uitgebreid. Per provincie zijn ze te vinden op www.GoodFoodClub.nu/fietsroutes . Op de GoodFoodClub staan tevens alle duurzame landwinkels, afhaalpunten en restaurants op een rij. Inmiddels zijn dat er zo’n 600 en dit aantal groeit iedere week.
Vanwege het Coronavirus ontvingen de landwinkels het afgelopen jaar al meer klanten. De nieuwe klanten kozen bewust voor gezonde, duurzame streekproducten en ontweken de drukke supermarkten. De helft van de nieuwe klanten blijft de landwinkels regelmatig bezoeken.
Een positieve ontwikkeling. Wanneer Nederlanders vaker voor lokaal, natuurinclusief voedsel kiezen kunnen meer boeren biodiversiteit en landschap opnemen in hun bedrijfsvoering. Op die manier heeft de keuze voor voeding een directe impact op de natuur.