• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

GroenLinks: Stop eerlijke vliegbelasting in Europees treinfonds

16 mei 2019|doorredactie|inmobiliteit

waterstof trein alstom breeze

Een Europees treinfonds, gevuld met een eerlijke bijdrage van de luchtvaart, levert een hoop op. Het zorgt voor minder CO2-uitstoot, minder overlast voor omwonenden, zonder dat het werkgelegenheid kost.

GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout doet het voorstel om vliegen niet langer een enorm belastingvoordeel te geven en om de opbrengst in een Europees treinfonds te stoppen, dat kan investeren in beter internationaal treinverkeer. “Als het aan GroenLinks ligt, dan gaan we voor vliegen een eerlijke prijs betalen.”

Gelijk speelveld

GroenLinks stelt voor om het speelveld gelijk te trekken: op kerosine komt – net zoals voor auto’s aan de pomp – een accijns en op vliegtuigtickets komt btw. De opbrengst daarvan, die kan oplopen tot jaarlijks 60 miljard euro, gaat naar een treinfonds. Vanuit dat fonds kan bijvoorbeeld geïnvesteerd worden in nachttreinen, in het oplossen van missing links in internationale verbindingen of in het makkelijker overstappen tussen verschillende vervoersmiddelen.

Eickhout: “Met zo’n fonds slaan we dus drie vliegen in één klap: We verminderen onze CO2-uitstoot, mensen hebben minder overlast door vliegverkeer en het wordt comfortabeler om met de trein te reizen. En dat terwijl het geen werkgelegenheid hoeft te kosten volgens uitgelekt onderzoek door de Europese Commissie.”

De luchtvaart betaalt in de Europese Unie extreem weinig belasting, zo blijkt uit het onderzoek van de Europese Commissie die Transport & Environment in handen kreeg. Ter vergelijking: landen als China, Brazilië en zelfs de Verenigde Staten heffen meer belasting op luchtvaart dan Europa. Ondanks dat EU-landen accijns op kerosine mogen heffen, doet geen enkele lidstaat dat.

Overstappers betalen straks niets

Het Nederlandse kabinet stelt nu een minimale belasting van zo’n zeven euro voor op vluchten binnen Europa, maar niet voor overstappers. “De miljoen overstappers die Schiphol verwerkt, leveren wel vervuiling en overlast op, maar merken daar financieel niks van”, stelt Eickhout. “Terwijl het argument van KLM en Schiphol dat een eerlijke prijs Nederland banen kost ook ontkracht is door het onderzoek.”

“Reizigers staan te springen om alternatieven, ze willen graag reizen op een manier die niet schadelijk is voor het klimaat. Met ons treinfonds helpen we ze om een bewuste keuze te kunnen maken zonder dat comfort en gemak daar onder lijdt”, aldus Eickhout.

Bijna 50.000 handtekeningen

Eickhout startte samen met GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger in februari een petitie om te pleiten voor meer treinen en minder vliegen. Inmiddels steunen al bijna 50.000 mensen de petitie om van de trein de goedkoopste én makkelijkste optie voor reizen tot 750 km.

De petitie staat online op europa.groenlinks.nl/meertreinenmindervliegen

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Wie rijk is leeft ook in egalitair Noorwegen langerNibud: Huiseigenaren wachten met verduurzamen op overheid
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten