
Noch Edelman noch het API geven meer uitleg bij de breuk, maar mogelijk heeft die te maken met de toenemende publieke druk op PR-bedrijven om niet langer samen te werken met klimaatontkenners en de fossiele sector in het algemeen.
Volgens het gespecialiseerde PR-tijdschrift The Holmes Report, dat het nieuws wereldkundig maakte, eisen ook steeds meer grote klanten van PR-bureaus dat de partijen waarmee ze samenwerken een zuiver klimaatgeweten hebben. Mogelijk heeft ook die druk bijgedragen aan de beslissing.
Klimaatontkenners
In augustus vorig jaar nog maakte Edelman een erg slechte beurt toen 10 van de 25 grootste PR-bureaus ter wereld aankondigden niet langer te zullen samenwerken met klimaatontkenners of voor campagnes die nieuwe wetgeving onderuit proberen te halen. Bij de bureaus zijn onder meer WPP, Waggener Edstrom (WE) Worldwide, Weber Shandwick, Text100 en Finn Partners.
Edelman, het grootste bureau, weigerde aanvankelijk om zich bij die oproep aan te sluiten en beloofde enkel de klanten “zaak per zaak” te beoordelen. Maar na enkele dagen van toenemende druk kon de firma enkel nog de schade proberen beperken: de weigering zou het gevolg zijn van gebrekkige interne communicatie en het bedrijf haastte zich om de belofte te onderschrijven.
Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.
( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

