• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • DDWD overzicht
  • Zoek
  • Menu Menu

Hoe kan je de CO2 footprint van je vliegvakantie compenseren?

16 oktober 2018|doorHan Blok|inCO2, energiebesparing, toerisme

vliegtuig co2 luchtvaart

Als ik tegen mensen zeg dat ik vanwege het klimaat besloten heb niet meer te vliegen, kijkt men mij stomverbaasd en meewarig aan. Sterker nog. Mijn vrouw is boos want, nu ze eindelijk met pensioen is en door hard werken wat geld gespaard heeft, wil ze wel eens haar droomreis naar Nieuw-Zeeland maken. Ze is het wel met me eens maar baalt ontzettend. 

Ik zal het u nog sterker vertellen. Mijn zoon vindt het (net als tegenwoordig velen met hem) heel normaal en redelijk om na zeven jaar studeren een tussenjaar te nemen voordat hij aan de volgende 3 à 4 jaar studie begint om basis-arts te worden. Samen met vriendin besloot hij een wereldreis te maken en te beginnen in Nieuw-Zeeland. Mijn verhaal over CO2 footprints maakt in het geheel geen indruk.

Als u dit herkent, heb ik voor u een oplossing bedacht. Reislustigen kunnen hun CO2 footprint compenseren, niet door boompjes te planten maar door ergens grijze stroom te vervangen door zonnestroom. Dan blijft de reis CO2 neutraal. Ik heb berekend dat een retour Nieuw-Zeeland voor twee personen zich laat compenseren door slechts € 2000 te investeren in een PV installatie.

Voor de cijferaars volgt hier mijn berekening.

meewind

Wereldwijd wordt er per jaar 350 miljard liter kerosine door het vliegverkeer verstookt. Dat geeft bij verbranding 905 miljard kg CO2 en rekening houdend met een factor 2,5 vanwege radiative forcing door de andere uitlaatgassen, komt dat overeen met 2.262 miljard kg CO2 equivalenten. (Dit is ongeveer 4 à 5 % van de totale globale emissie aan CO2 equivalenten)

Verdeeld over de 8000 miljard stoel-kilometers die we als wereldbevolking met elkaar afleggen, komen we uit op 280 gram CO2 per stoel-kilometer.

Ter vergelijking: Een auto met explosiemotor stoot per kilometer 80 – 160 gram CO2 uit. Een reis met twee personen betekent dus 60 gram CO2 per stoel km. Een vakantiereis met z’n tweeën in de auto heen en terug naar Rome (1650 km vèr) zal in totaal gemiddeld 400 kg CO2 uitstoten. Met sleurhut wordt het wat meer.

De afstand A’dam Nieuw Zeeland is 18.500 km dus de tweepersoons retourreis betekent 74.000 stoel-kilometers en 0,28 x 74.000 = 20.720 kg CO2. Dat is 52 keer zo veel als de reis naar Rome!.

Grijze stroom uit onze centrales geeft een uitstoot van gemiddeld 0,5 kg CO2 per kWh. Om 1 kg CO2 te compenseren moet men dus 2 kWh grijze stroom vervangen door groene stroom. Een PV installatie gaat gegarandeerd 20 jaar mee. Men moet dus een installatie realiseren die per jaar  2.072 kWh groene stroom produceert. De investering voor een dergelijke installatie bedraagt voor kleine installaties momenteel €1,20 per kWh jaarlijkse productie. In grotere zonneparken ligt de prijs al lager .

Conclusie: Voor € 2000 heeft men de CO2 footprint van de 2 persoons vliegreis naar Nieuw Zeeland en terug gecompenseerd. Wil men dit nog een keer doen, dan geldt dat daarvoor weer extra € 2000  in PV geïnvesteerd moet worden. Eén en ander gaat natuurlijk alleen op zolang er nog genoeg grijze stroom geproduceerd wordt die vervangen kan worden.

In het algemeen kunt u rekenen met €0,1 per km vermenigvuldigd met de afstand

Dus de compensatie wordt voor:

Costa Rica € 900
Curacao €785
New York  € 600
Canarische Eilanden €370
Costa del Sol €236

Ik neem aan dat u het ter wille van het klimaat helemaal niet erg vindt dat deze bedragen ongeveer twee keer zo hoog zijn als de kosten voor een retourticket.

Han Blok

PS: ik werd erop geattendeerd dat deze berekening nog te optimistisch is; de uitkomst van de aangepaste berekening lees je hier.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je actuele ontwikkelingen en inzichten rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid die je niet overal al leest. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • ddwd 19 Duurzaam De Week Door 21: Over Musk, de middeleeuwen en agressief glimlachen28 mei 2023 - 10:42
  • plastic afval Recycling maakt plastic nog giftiger24 mei 2023 - 18:15
  • methaanUitstoot superbroeikasgas methaan is amper gereguleerd23 mei 2023 - 17:53
  • ddwd 19 Duurzaam De Week Door 20: de economie krimpt, er is meer afval nodig21 mei 2023 - 10:52
  • stikstofcrisis Steeds minder boerderijen, wat betekent dat voor ons voedsel?21 mei 2023 - 08:35

Inzicht

  • duurzaam voedingspatroon De 3 belangrijkste stappen voor een duurzaam voedingspatroon23 mei 2023 - 09:05
  • links rechts politiekPeilingen voor de Tweede Kamer: wordt Pieter Omtzigt de volgende premier?23 mei 2023 - 07:00
  • kantoorEen duurzame economie en duurzaam ondernemen begint bij bestuurders16 mei 2023 - 18:17

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Weg met de boekhoudmap; online boekhouden is een uitkomstGoed voedsel uit de stad in 24 recepten
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen