Als ik tegen mensen zeg dat ik vanwege het klimaat besloten heb niet meer te vliegen, kijkt men mij stomverbaasd en meewarig aan. Sterker nog. Mijn vrouw is boos want, nu ze eindelijk met pensioen is en door hard werken wat geld gespaard heeft, wil ze wel eens haar droomreis naar Nieuw-Zeeland maken. Ze is het wel met me eens maar baalt ontzettend.
Ik zal het u nog sterker vertellen. Mijn zoon vindt het (net als tegenwoordig velen met hem) heel normaal en redelijk om na zeven jaar studeren een tussenjaar te nemen voordat hij aan de volgende 3 à 4 jaar studie begint om basis-arts te worden. Samen met vriendin besloot hij een wereldreis te maken en te beginnen in Nieuw-Zeeland. Mijn verhaal over CO2 footprints maakt in het geheel geen indruk.
Als u dit herkent, heb ik voor u een oplossing bedacht. Reislustigen kunnen hun CO2 footprint compenseren, niet door boompjes te planten maar door ergens grijze stroom te vervangen door zonnestroom. Dan blijft de reis CO2 neutraal. Ik heb berekend dat een retour Nieuw-Zeeland voor twee personen zich laat compenseren door slechts € 2000 te investeren in een PV installatie.
Voor de cijferaars volgt hier mijn berekening.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan met een donatie. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Wereldwijd wordt er per jaar 350 miljard liter kerosine door het vliegverkeer verstookt. Dat geeft bij verbranding 905 miljard kg CO2 en rekening houdend met een factor 2,5 vanwege radiative forcing door de andere uitlaatgassen, komt dat overeen met 2.262 miljard kg CO2 equivalenten. (Dit is ongeveer 4 à 5 % van de totale globale emissie aan CO2 equivalenten)
Verdeeld over de 8000 miljard stoel-kilometers die we als wereldbevolking met elkaar afleggen, komen we uit op 280 gram CO2 per stoel-kilometer.
Ter vergelijking: Een auto met explosiemotor stoot per kilometer 80 – 160 gram CO2 uit. Een reis met twee personen betekent dus 60 gram CO2 per stoel km. Een vakantiereis met z’n tweeën in de auto heen en terug naar Rome (1650 km vèr) zal in totaal gemiddeld 400 kg CO2 uitstoten. Met sleurhut wordt het wat meer.
De afstand A’dam Nieuw Zeeland is 18.500 km dus de tweepersoons retourreis betekent 74.000 stoel-kilometers en 0,28 x 74.000 = 20.720 kg CO2. Dat is 52 keer zo veel als de reis naar Rome!.
Grijze stroom uit onze centrales geeft een uitstoot van gemiddeld 0,5 kg CO2 per kWh. Om 1 kg CO2 te compenseren moet men dus 2 kWh grijze stroom vervangen door groene stroom. Een PV installatie gaat gegarandeerd 20 jaar mee. Men moet dus een installatie realiseren die per jaar 2.072 kWh groene stroom produceert. De investering voor een dergelijke installatie bedraagt voor kleine installaties momenteel €1,20 per kWh jaarlijkse productie. In grotere zonneparken ligt de prijs al lager .
Conclusie: Voor € 2000 heeft men de CO2 footprint van de 2 persoons vliegreis naar Nieuw Zeeland en terug gecompenseerd. Wil men dit nog een keer doen, dan geldt dat daarvoor weer extra € 2000 in PV geïnvesteerd moet worden. Eén en ander gaat natuurlijk alleen op zolang er nog genoeg grijze stroom geproduceerd wordt die vervangen kan worden.
In het algemeen kunt u rekenen met €0,1 per km vermenigvuldigd met de afstand
Dus de compensatie wordt voor:
Costa Rica | € 900 |
Curacao | €785 |
New York | € 600 |
Canarische Eilanden | €370 |
Costa del Sol | €236 |
Ik neem aan dat u het ter wille van het klimaat helemaal niet erg vindt dat deze bedragen ongeveer twee keer zo hoog zijn als de kosten voor een retourticket.
Han Blok
PS: ik werd erop geattendeerd dat deze berekening nog te optimistisch is; de uitkomst van de aangepaste berekening lees je hier.