• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Iedereen een elektrische auto is een verkeerde keuze

22 augustus 2021|doorredactie|inelektrische auto

autobezit elektrische auto

De CO2-uitstoot van elektrische auto’s is hoger bij de productie dan bij het maken van conventionele, fossiele auto’s. Dat werpt een heel ander licht op de snelle overgang naar elektrisch vervoer waar zowel bestuurders als klimaatactivisten voor pleiten.

Elektrische en hybride auto’s zorgen voor meer CO2-uitstoot tijdens hun productie, maar zijn over de hele levensduur groener. Een nieuw rapport van Ricardo benadrukt het toenemende belang om rekening te houden met CO2 emissies gedurende de hele levenscyclus om de uitstoot van schone voertuigen te vergelijken.

Een deel van de CO2-besparingen die tijdens het gebruik van koolstofarme voertuigen worden gerealiseerd, worden teniet gedaan door extra uitstoot tijdens de productie, en in mindere mate door verwijdering.

Een middelgrote gezinsauto zal bijvoorbeeld tijdens zijn levenscyclus ongeveer 24 ton CO2 produceren, terwijl een elektrisch voertuig (EV) tijdens zijn levensduur ongeveer 18 ton zal produceren. Voor een batterij-EV wordt 46% van zijn totale ecologische voetafdruk gegenereerd in de fabriek, nog voordat hij een kilometer heeft afgelegd. Voor een conventionele auto is dat slechts 26%.

Pervers effect: co2-uitstoot gaat eerst omhoog

Een versnelde vervanging van op fossiele brandstof rijdende auto’s door elektrische kan daardoor tot een pervers effect leiden. In plaats van de CO2-uitstoot op korte termijn te verminderen, zal deze juist toenemen. De productie van een elektrisch voertuig stoot bijna twee keer zoveel broeikasgas uit als die van een conventioneel voertuig. Het duurt meerdere jaren om break-even te halen, de precieze duur is afhankelijk van het jaarkilometrage.

De berekening is eenvoudig: de extra uitstoot van de productie moet worden gedeeld door de besparingen tijdens het gebruik van het voertuig.

En er zijn complicaties. Wanneer een nieuwe auto wordt verkocht, komt de oude meestal op de markt voor gebruikte auto’s en blijft in gebruik. Aan het einde van de lijn wordt jaarlijks gemiddeld 5% van de auto’s gesloopt, veel minder dan de productie van nieuwe auto’s.

Nieuwe conventionele auto’s stoten tijdens het gebruik al aanzienlijk minder uit dan oudere, waardoor het voordeel van de levenslange voetafdruk minder wordt. (De ecologische voetafdruk van een elektrische auto moet worden vergeleken met een nieuwe, ultramoderne conventionele auto van hetzelfde formaat, die hij daadwerkelijk vervangt – want die wordt niet gemaakt. Maar elektrische vervangers zijn meestal ook groter dan de auto’s die ze vervangen. Dat vermindert het voordeel nog meer.)

Gemiddeld gaat het om zo’n 4 ton extra co2 per geproduceerde elektrische auto, die gecompenseerd moet worden door jaarlijks 0,5 ton minder uitstoot. Volgens deze cijfers zou het zo’n 8 jaar duren om break-even te draaien, dat wil zeggen dat pas na 8 jaar de extra uitstoot bij de productie is terugverdiend. (Voor elektrische auto’s die op 100% hernieuwbare energie rijden. Op grijze stroom duurt het nog langer.)

Te weinig laadpalen, te weinig stroom

Tussen begin 2019 en begin 2021 is het elektrische autobezit in Nederland toegenomen van 44.984 tot meer dan 182.000. De hoeveelheid publieke laadpunten voor elektrische auto’s kan deze groei niet bijhouden. In 2017 was er gemiddeld nog 1,1 elektrische auto per openbaar laadpunt, maar in 2021 is dit aantal al ruim verviervoudigd tot 4,6 auto’s per laadpunt.

Mensen die hun elektrische auto niet kunnen opladen op eigen terrein zijn afhankelijk van openbare laadpunten. Omdat het aantal laadpunten veel minder snel groeit dan de hoeveelheid elektrische auto’s op de weg, wordt het voor hen daarom steeds lastiger om de auto op te laden.

Daar bovenop is de stroomtoevoer een probleem. Het elektriciteitsnet is nog lang niet in staat om een nog sterkere groei van het elektrische wagenpark te voeden. Dat komt onder andere door te late investeringen in netcapaciteit. Maar voor de toekomst staat ook de groei aan hernieuwbare energie ter discussie. Aanleg van windparken wordt vertraagd door weerstand en rechterlijke uitspraken en er ontstaat een enorme schaarste aan aardmetalen, die nodig zijn om windmolens en zonnepanelen te maken en te laten werken.

Wat kunnen we daaraan doen?

De auto-industrie onderneemt stappen om het probleem van productie-emissies aan te pakken – de aankondiging door Toyota om met  zonnepanelen de elektriciteit te leveren voor de productie van de hybride Auris en de windenergie voor de Nissan Leaf-fabriek zijn hier voorbeelden van.

Maar dat zal veel te weinig en te laat zijn om op korte termijn effect te hebben. We mikken immers op 2030 voor de eerste concrete resultaten in emissiereducties. Bovendien is de urgentie om op zeer korte termijn resultaten te boeken hoger dan ooit. Geen enkele elektrische auto die vandaag wordt verkocht, draagt daar in de huidige omstandigheden aan bij. Als die al gebouwd kan worden overigens, want momenteel ligt een groot deel van de productie stil door chiptekorten.

Anders omgaan met autobezit

Anders omgaan met autobezit is de sleutel. Autobezit terugdringen – vooral in steden – en vervangen door elektrisch autodelen, zou op korte termijn leiden tot een veel effectievere reductie van de co2-uitstoot. Het vermindert de behoefte aan nieuwe autoproductie en haalt meer auto’s uit de roulatie. En het gebruik zal veel sneller verschuiven van fossiele kilometers naar elektrische.

Natuurlijk is dit een radicaal idee. Maar de centrale vraag is niet hoe je zoveel mogelijk elektrische auto’s kunt verkopen, maar hoe je de uitstoot kunt verminderen en het klimaat kunt redden. Daarvoor zijn radicale oplossingen nodig.

Het rapport “Determining the environmental impacts of conventioneel and alternative fueled vehicles through LCA” en de bijbehorende documenten kunnen worden gedownload van op de webpagina’s van de EU, DG Climate Action.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Sterfte van bijen en andere bestuivers treft vooral zuidelijk halfrond bij overstroming Kans op extreme regen is nu fors groter en neemt verder toe
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten