• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Iedereen een elektrische auto is een verkeerde keuze

22 augustus 2021|doorredactie|inelektrische auto

autobezit elektrische auto

De CO2-uitstoot van elektrische auto's is hoger bij de productie dan bij het maken van conventionele, fossiele auto's. Dat werpt een heel ander licht op de snelle overgang naar elektrisch vervoer waar zowel bestuurders als klimaatactivisten voor pleiten.

Elektrische en hybride auto's zorgen voor meer CO2-uitstoot tijdens hun productie, maar zijn over de hele levensduur groener. Een nieuw rapport van Ricardo benadrukt het toenemende belang om rekening te houden met CO2 emissies gedurende de hele levenscyclus om de uitstoot van schone voertuigen te vergelijken.

Een deel van de CO2-besparingen die tijdens het gebruik van koolstofarme voertuigen worden gerealiseerd, worden teniet gedaan door extra uitstoot tijdens de productie, en in mindere mate door verwijdering.

Een middelgrote gezinsauto zal bijvoorbeeld tijdens zijn levenscyclus ongeveer 24 ton CO2 produceren, terwijl een elektrisch voertuig (EV) tijdens zijn levensduur ongeveer 18 ton zal produceren. Voor een batterij-EV wordt 46% van zijn totale ecologische voetafdruk gegenereerd in de fabriek, nog voordat hij een kilometer heeft afgelegd. Voor een conventionele auto is dat slechts 26%.

Pervers effect: co2-uitstoot gaat eerst omhoog

Een versnelde vervanging van op fossiele brandstof rijdende auto's door elektrische kan daardoor tot een pervers effect leiden. In plaats van de CO2-uitstoot op korte termijn te verminderen, zal deze juist toenemen. De productie van een elektrisch voertuig stoot bijna twee keer zoveel broeikasgas uit als die van een conventioneel voertuig. Het duurt meerdere jaren om break-even te halen, de precieze duur is afhankelijk van het jaarkilometrage.

De berekening is eenvoudig: de extra uitstoot van de productie moet worden gedeeld door de besparingen tijdens het gebruik van het voertuig.

En er zijn complicaties. Wanneer een nieuwe auto wordt verkocht, komt de oude meestal op de markt voor gebruikte auto's en blijft in gebruik. Aan het einde van de lijn wordt jaarlijks gemiddeld 5% van de auto's gesloopt, veel minder dan de productie van nieuwe auto's.

Nieuwe conventionele auto's stoten tijdens het gebruik al aanzienlijk minder uit dan oudere, waardoor het voordeel van de levenslange voetafdruk minder wordt. (De ecologische voetafdruk van een elektrische auto moet worden vergeleken met een nieuwe, ultramoderne conventionele auto van hetzelfde formaat, die hij daadwerkelijk vervangt - want die wordt niet gemaakt. Maar elektrische vervangers zijn meestal ook groter dan de auto's die ze vervangen. Dat vermindert het voordeel nog meer.)

Gemiddeld gaat het om zo'n 4 ton extra co2 per geproduceerde elektrische auto, die gecompenseerd moet worden door jaarlijks 0,5 ton minder uitstoot. Volgens deze cijfers zou het zo'n 8 jaar duren om break-even te draaien, dat wil zeggen dat pas na 8 jaar de extra uitstoot bij de productie is terugverdiend. (Voor elektrische auto's die op 100% hernieuwbare energie rijden. Op grijze stroom duurt het nog langer.)

Te weinig laadpalen, te weinig stroom

Tussen begin 2019 en begin 2021 is het elektrische autobezit in Nederland toegenomen van 44.984 tot meer dan 182.000. De hoeveelheid publieke laadpunten voor elektrische auto’s kan deze groei niet bijhouden. In 2017 was er gemiddeld nog 1,1 elektrische auto per openbaar laadpunt, maar in 2021 is dit aantal al ruim verviervoudigd tot 4,6 auto's per laadpunt.

Mensen die hun elektrische auto niet kunnen opladen op eigen terrein zijn afhankelijk van openbare laadpunten. Omdat het aantal laadpunten veel minder snel groeit dan de hoeveelheid elektrische auto’s op de weg, wordt het voor hen daarom steeds lastiger om de auto op te laden.

Daar bovenop is de stroomtoevoer een probleem. Het elektriciteitsnet is nog lang niet in staat om een nog sterkere groei van het elektrische wagenpark te voeden. Dat komt onder andere door te late investeringen in netcapaciteit. Maar voor de toekomst staat ook de groei aan hernieuwbare energie ter discussie. Aanleg van windparken wordt vertraagd door weerstand en rechterlijke uitspraken en er ontstaat een enorme schaarste aan aardmetalen, die nodig zijn om windmolens en zonnepanelen te maken en te laten werken.

Wat kunnen we daaraan doen?

De auto-industrie onderneemt stappen om het probleem van productie-emissies aan te pakken - de aankondiging door Toyota om met  zonnepanelen de elektriciteit te leveren voor de productie van de hybride Auris en de windenergie voor de Nissan Leaf-fabriek zijn hier voorbeelden van.

Maar dat zal veel te weinig en te laat zijn om op korte termijn effect te hebben. We mikken immers op 2030 voor de eerste concrete resultaten in emissiereducties. Bovendien is de urgentie om op zeer korte termijn resultaten te boeken hoger dan ooit. Geen enkele elektrische auto die vandaag wordt verkocht, draagt daar in de huidige omstandigheden aan bij. Als die al gebouwd kan worden overigens, want momenteel ligt een groot deel van de productie stil door chiptekorten.

Anders omgaan met autobezit

Anders omgaan met autobezit is de sleutel. Autobezit terugdringen – vooral in steden – en vervangen door elektrisch autodelen, zou op korte termijn leiden tot een veel effectievere reductie van de co2-uitstoot. Het vermindert de behoefte aan nieuwe autoproductie en haalt meer auto's uit de roulatie. En het gebruik zal veel sneller verschuiven van fossiele kilometers naar elektrische.

Natuurlijk is dit een radicaal idee. Maar de centrale vraag is niet hoe je zoveel mogelijk elektrische auto's kunt verkopen, maar hoe je de uitstoot kunt verminderen en het klimaat kunt redden. Daarvoor zijn radicale oplossingen nodig.

Het rapport "Determining the environmental impacts of conventioneel and alternative fueled vehicles through LCA" en de bijbehorende documenten kunnen worden gedownload van op de webpagina's van de EU, DG Climate Action.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • misleidende reclame shell TNO: beperk reclame voor klimaatbelastende producten22 maart 2023 - 14:58
  • echte ongemakkelijke waarheid ipcc Syntheserapport IPCC: laatste kans om klimaat te redden20 maart 2023 - 17:12
  • Elektrische bus van VDL Recht op bereikbaarheid voor elke Nederlander, vindt kabinet19 maart 2023 - 13:51
  • Duurzaam de week door DDWD Duurzaam De Week Door – 1118 maart 2023 - 12:43
  • vogelziekte plasticose Zeevogels ziek van plastic: plasticose12 maart 2023 - 10:45

Inzicht

  • toekomst van ons voedselRegeneratieve landbouw moet concreter en beter meetbaar22 maart 2023 - 15:06
  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19
  • plastic afval Wat kan ik daar nu aan doen?11 maart 2023 - 10:16

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
meewind 23 02

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Sterfte van bijen en andere bestuivers treft vooral zuidelijk halfrond bij overstroming Kans op extreme regen is nu fors groter en neemt verder toe
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen