• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Kansen voor duurzame mode nemen toe

27 oktober 2022|doorredactie|induurzaam ondernemen, duurzaamheid

duurzame mode

65% van de consumenten zegt om het milieu te geven, maar slechts 15% koopt daadwerkelijk duurzame mode. Onderzoek laat zien dat dit meer gaat worden. Tenminste, dat zeggen de consumenten.

Modeconsumenten over de hele wereld zullen de komende jaren duurzamere kleding gaan kopen. Dat schept nieuwe kansen maar ook uitdagingen voor modemerken, concludeert nieuw onderzoek van Bain & Company en het WWF Italië.

In een nieuw rapport, How Brands Can Embrace the Sustainable Fashion Opportunity, stellen de onderzoekers vast dat zo'n 15% van de mondiale modeconsumenten zeer bezorgd is over duurzaamheid en consequent koopbeslissingen neemt om hun impact te verminderen. Het rapport concludeert ook dat dit percentage waarschijnlijk sterk zal stijgen, tot meer dan de helft.

Uit het rapport blijkt verder dat van de bijna 5.900 modeconsumenten in zes landen (China, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten) die zijn ondervraagd, ongeveer 65% zegt om het milieu te geven, maar slechts enkelen geven regelmatig prioriteit aan duurzaamheid bij het winkelen.

meewind 23 02

"Duurzaam winkelen in de mode is een onvermijdelijke verandering. De bezorgdheid over duurzaamheid is groot onder jongere generaties - en neemt in het algemeen toe. Daarom moeten modemerken het gesprek over duurzaamheid omarmen en duurzaam kopen gemakkelijker maken voor alle consumenten. Merken die duurzaamheid proactief integreren in hun strategie en activiteiten zullen hun relevantie verstevigen en een meevaller aan onvervulde vraag vangen, nu en in de toekomst," aldus Claudia D'Arpizio, senior partner bij Bain & Company in Milaan en wereldwijd hoofd van Fashion & Luxury. "In feite zal iedereen profiteren van een engagement voor duurzaamheid van de mode-industrie".

"De mode-industrie is sterk afhankelijk van de natuur en de biodiversiteit. Een groot deel van de grondstoffen die in de mode en voor het maken van textiel worden gebruikt, komt uit de natuur, en de productie en verwerking van deze materialen zou niet mogelijk zijn zonder natuurlijke hulpbronnen zoals water. Maar ondanks al deze afhankelijkheden zijn de praktijken van de industrie verantwoordelijk voor veel schadelijke effecten op de natuur die het voortbestaan van de sector in gevaar brengen," aldus Payal Luthra, Global Apparel and Textiles Lead bij het WWF. Het is nu tijd voor merken om actie te ondernemen op het gebied van duurzaamheid - ze zullen niet alleen profiteren van een verbeterde veerkracht, maar hebben ook een ongelooflijke kans om merkloyaliteit op te bouwen bij steeds bewustere consumenten.

Vijf persona's voor consumenten van duurzame mode

Het rapport beschrijft vijf persona's van modeconsumenten met duidelijk omschreven sociaal-demografische profielen en gedragingen. De persona's vormen een spectrum dat de bezorgdheid van consumenten over duurzaamheid, hun bereidheid om actie te ondernemen en hun feitelijke gedrag meet.

  • Duurzaamheidskampioenen: Zeer bezorgd over het milieu en kopen regelmatig duurzame kleding. Hun intenties en acties zijn op elkaar afgestemd, en deze consumenten zijn bereid een zeer aanzienlijke meerprijs (84%) te betalen voor duurzame producten.
  • Idealisten: Zij behoren voornamelijk tot de millenniumgeneratie. Zij tonen een grote bezorgdheid voor het milieu, maar kopen vrijwel nooit duurzame modeartikelen.
  • Goedwillende burgers: Deze categorie bestaat voornamelijk uit millennials en Gen Z-consumenten, die meestal informatie verzamelen via displays in de winkel, sociale media en websites van merken. Zij zijn bereid een minder grote meerprijs (64%) te betalen voor duurzame producten.
  • Shoppers: Gen X en oudere consumenten. Zij halen hun informatie meestal uit winkeldisplays en mond-tot-mondreclame. Zij zijn bereid (soms) duurzaam gedrag te vertonen.
  • Onverschillige consumenten: Deze consumenten zijn niet bezorgd over duurzaamheid en houden er zelden rekening mee bij hun aankoopbeslissingen.

Hoewel duurzaamheid voor de meeste mondiale modeklanten een van de zes belangrijkste aankoopfactoren is, heeft het expliciet minder prioriteit dan andere, tastbaardere factoren die nauw verband houden met duurzaamheid, zoals productkwaliteit en duurzaamheid.

In het verslag wordt ook ingegaan op belemmeringen waarmee consumenten worden geconfronteerd als zij duurzaam willen kopen: assortimenten zijn vaak beperkt en het kan moeilijk zijn onderscheid te maken tussen duurzame en niet-duurzame artikelen, een uitdaging die toeneemt met de leeftijd. Deze belemmeringen bestonden voor alle generaties modeconsumenten. Jongere consumenten zeiden ook dat hogere prijzen afschrikken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • misleidende reclame shell TNO: beperk reclame voor klimaatbelastende producten22 maart 2023 - 14:58
  • echte ongemakkelijke waarheid ipcc Syntheserapport IPCC: laatste kans om klimaat te redden20 maart 2023 - 17:12
  • Elektrische bus van VDL Recht op bereikbaarheid voor elke Nederlander, vindt kabinet19 maart 2023 - 13:51
  • Duurzaam de week door DDWD Duurzaam De Week Door – 1118 maart 2023 - 12:43
  • vogelziekte plasticose Zeevogels ziek van plastic: plasticose12 maart 2023 - 10:45

Inzicht

  • toekomst van ons voedselRegeneratieve landbouw moet concreter en beter meetbaar22 maart 2023 - 15:06
  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19
  • plastic afval Wat kan ik daar nu aan doen?11 maart 2023 - 10:16

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
speedcomfort radiatorventilator

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Fairtrade premie levert boeren meer op fairtrade boer klimaatschade loss and damage VN geeft eindelijk toe: 1,5 graad is illusie
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen