Dagelijks verbruiken we nog steeds grote hoeveelheden papier. Afdrukken is nog steed onverminderd populair en online-drukkerijen zijn aan een ware opmars bezig. Van flyers tot volledige folders, je kunt al je printwerk online laten drukken. Maar hoe zit het met onze ecologische voetafdruk?
Printen kan natuurlijk ook milieuvriendelijk gedaan worden. Maar in de traditionele industrie worden nog steeds grote hoeveelheden schadelijke inkt gebruikt. Jo hoort mensen vaak zeggen dat de inkt stinkt. Dit wordt niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk bedoeld. Maar nu er klimaatneutraal geprint kan worden zien we een duidelijke verandering.
De inkt is milieuvriendelijk
De inkt die tegenwoordig gebruikt wordt bij het printen is milieuvriendelijk en er worden zelf milieuvriendelijke lettertypes gebruikt. Hiermee dragen bedrijven hun steentje bij aan een betere wereld.
Geen kwaliteitsverlies, wel duurzaam
De nieuwe inkt is gemaakt op waterbasis en er worden geen chemicaliën en oplosmiddelen gebruikt. Daarmee kan een net zo hoge kwaliteit bereikt worden als voorheen. Belangrijk is natuurlijk wel dat de mensen die in het veld werkzaam zijn ook echt deze nieuwe trend overnemen zodat het printen voortaan schoon en milieuvriendelijk zal verlopen. Dat gebeurt gelukkig steeds meer, maar er is altijd verbetering mogelijk.
Dat zie je ook terug in de ontwikkeling van de techniek: het is nu al weer een flink aantal jaren geleden dat de toners en de inkten uit schadelijke stoffen bestonden, vooral oplosmiddelen. Deze waren nodig zodat de inkt sneller zou drogen. Daarnaast waren de chemicaliën nodig om een duurzame hechting te krijgen. Maar dank zij technologische vernieuwingen kunnen steeds scherpere afdrukken gemaakt worden en hogere resoluties behaald worden. Maar denk ook aan de betere dekking, de hechting op geheel nieuwe materialen en de steeds groter wordende formaten.
CO2 en de footprint
De inktverwerking en inktproductie hebben verhoudingsgewijs in Europa een lage impact op de voetafdruk, die bedraagt slechts 0.5%. Verder wordt de footprint bepaald door het soort papier, door de drukplaten en het transport.
De markt wil duurzaam
Consumenten kiezen steeds vaker verantwoord te rijden, de kleding wordt ook duurzaam uitgekozen en bij het eten wordt gekozen voor een biologisch product. Dit zijn allemaal voorbeelden van een markt die steeds vaker beslissingen neemt omwille van duurzaamheid. Dat zelfde zie je terug in de zakelijke markt, waar afnemers steeds hogere eisen stellen aan MVO en duurzaamheid. Dat levert bedrijven natuurlijk ook kansen op innovatie op. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik maken van recyclebare grondstoffen. Ook duurzaam printen levert zo haar bijdrage aan duurzaam ondernemen en MVO.