• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Met deze auto rijd je elektrisch zonder op te laden

20 juli 2022|doorredactie|inelektrische auto, mobiliteit

aptera zonneauto

Dit is de Aptera, een driewielige zonnewagen die op niets lijkt wat we tot nu toe auto noemden. En in zonnige landen hoef je hem ook niet op te laden, dat gebeurt vanzelf met zonnecellen. Nog een voordeel: hij is betaalbaar. Het bedrijf verkocht al snel behoorlijke aantallen van de auto, maar moest de levering voor veel klanten uitstellen. Nu is er een grote productiefabriek aangekocht en kan het feest beginnen.

De fabriek in Carlsbad, Californië heeft 18500 vierkante meter aan productieruimte. Aptera mikt op een productie van 10.000 auto’s tegen het einde van dit jaar, om uiteindelijk uit te groeien tot een productie van 600.000 auto’s per jaar. Op dit moment zegt het bedrijf dat het meer dan 25.000 orders heeft.

Niet voor iedereen

De auto is bijzonder, en dat maakt hem een buitenbeentje. Hij is zeker niet voor iedereen. Met de futuristische ei-vorm is de luchtweerstand extreem laag, maar is ook de bagageruimte beperkt. Maar voor wie een betaalbare fun-auto zoekt, of een efficiente manier om naar het werk te gaan, kan dat ook een voordeel zijn.

Opladen hoeft niet, als je in een zonnige omgeving woont. Om dat te checken helpt een interactieve kaart op de website Aptera. Daar kunnen potentiële klanten de “zon zone” waar ze wonen en het gemiddelde aantal mijlen dat ze rijden per dag invoeren om een idee te krijgen van hoe vaak ze de zonne-auto te pluggen in een oplaadbron zouden moeten prikken. Het bedrijf schat dat mensen in de zonnigste delen van de wereld die minder dan 40 mijl per dag rijden 11.000 mijl per jaar kunnen rijden op zonne-energie. Wie niet in Arizona, Egypte, Chili, Saoedi-Arabië enzovoort woont, zou veel meer moeten vertrouwen op de accu-opslag van de auto.

De Aptera heeft een batterijpakket van 100 kilowattuur en kan net als elke andere elektrische auto worden opgeladen via het stopcontact. Het zonnepaneel op het dak heet Never Charge, en er is ook een optie om extra panelen op de motorkap en de achterklep te plaatsen om de actieradius te vergroten. De vreemde vorm van de auto is niet alleen voor de show; zijn eivormige en toch hoekig gestroomlijnde carrosserie geeft hem een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,13 (de luchtweerstandscoëfficiënt meet hoe aerodynamisch een auto is, en hoe lager het getal, hoe beter; Tesla’s Model 3 heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23, en Volkswagen’s ID 4 elektrische SUV klokt af op 0,28).

De auto heeft ook een “veiligheidscel die zeven keer sterker is dan staal”, voor wie vreest dat het unieke ontwerp het niet zal redden bij een ongeval, en kan van 0 naar 60 rijden in 3,5 seconden.

Aptera gaat robots gebruiken om de assemblage van voertuigen te vergemakkelijken door onderdelen vlot naar de juiste plaats te brengen, met als bonus dat het AGV-systeem gemakkelijk kan worden aangepast of uitgebreid na verloop van tijd. Een van de belangrijkste details van Aptera’s voertuigen is dat het model met een actieradius van 250 mijl een relatief lage prijs heeft van 25.900 dollar. Het model met een actieradius van 1.000 mijl kost 46.900 dollar, en extra aanpassingsopties kunnen het totaal opdrijven tot 50.700 dollar.

Afbeelding: Aptera Motors

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Hittestress slaat sneller toe dan gedacht hittestress De cardano cryptomunt is milieuvriendelijker De milieueffecten van mijnbouw in cryptovaluta
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten