Het data-onderzoeksbureau Ripple Research achterhaalde de personen en bedrijven achter grote gecoördineerde social mediacampagnes met desinformatie over zuivel en vlees. Daarin worden onder meer de namen genoemd van Geert Wilders en Donald Trump jr. Ze hebben tweets geschreven of geretweet met onjuiste of tendentieuze informatie over de gezondheidsaspecten van vlees en/of de transitie naar een meer plantaardig voedselsysteem.
Of Wilders betaald wordt voor zijn posts en of hij actief betrokken is bij een organisatie die de campagnes coördineert of uitvoert, is niet aangetoond. Dat was ook niet de taak van de onderzoekers.
Ripple Research voerde de survey uit in opdracht van de Changing Markets Foundation, een Amerikaanse non-profit organisatie die ngo’s en bedrijven adviseert over duurzaamheid. In het rapport Truth, Lies and Culture Wars – Social listening analysis of meat and dairy persuasion narratives wordt verslag gedaan van de data-analyse van 285 miljoen digitale berichten, voornamelijk van Twitter (X), met betrekking tot vlees en zuivel. Ze besloegen een periode van 14 maanden van 1 juni 2022 tot 31 juli 2023.
De analyse van de desinformatie over de gevolgen van de productie en consumptie van vlees en zuivel voor het milieu en de gezondheid legt verbanden bloot met de belangen van de vee-industrie en met samenzweringstheorieën die worden aangewakkerd door extreemrechtse politici en media.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan als ondersteunend lid. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Uit het rapport:
We vonden vijf belangrijke aanvalspunten in negatief bedoelde posts:
- alternatieve eiwitproducten afdoen als ongezond
- alternatieven in diskrediet brengen vanwege hun impact op het klimaat of het milieu
- gebruik maken van culturele polarisaties (‘de cultuuroorlogen’)
- ondermijnen van onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen van landbouw
- veranderende diëten framen als onderdeel van een ‘elite’ agenda voor ‘The Great Reset’.
We vonden twee hoofdthema’s in posts die vlees en zuivel promoten:
1. ‘Gezondheidspromotie’ – het positioneren van voedingsmiddelen op dierlijke basis als essentieel voor een goede gezondheid.
2. ‘Greenwashing’ – het framen van dierlijke producten als milieuvriendelijke opties
Behalve Geert Wilders wordt ook Eva Vlaardingerbroek genoemd, een ‘right-wing commentator’ en voormalig lid van de FvD. Over de invloed van hun posts op social media, met name over stikstof, zegt het rapport:
Onze analyse laat zien hoe extreemrechts de protesten in Nederland gebruikte om te profiteren van het anti-regeringssentiment om een transnationale extreemrechtse beweging te ondersteunen. Het resultaat is een steeds meer gepolariseerd en verdeeld debat, gevoed door samenzweringstheorieën. (…) Ze beïnvloedden het grootste deel van de online desinformatie over de uitvoering van het milieubeleid en beïnvloedden de perceptie van boeren en burgers.
In een apart hoofdstuk gaan de analisten in op de invloed van Nederlandse, maar ook buitenlandse ‘misfluencers’, die de Nederlandse stikstofcrisis aangrijpen om desinformatie te verspreiden, onder meer over de ‘Great Reset’:
Hoewel het onmogelijk is om te zeggen of de onlineverhalen hebben bijgedragen aan de val van de Nederlandse regering en de daaropvolgende verkiezingen die leidden tot de opkomst van de boeren en extreemrechtse partijen, is het duidelijk dat de groeiende politieke polarisatie een factor is in deze.