Welke van de volgende bedrijven ken je? In willekeurige volgorde: Airbnb, Snapp Car, Bundles, De Windmolen, La Serre, Car2Go, Drive Now, ParkCirca , ParkingPanda, 99Dresses, DogVacayc, AppsStore, Zopa, Peopleperhour, WeHelpen, Taskrabitt, Thuisafgehaald, Wijzelf, NLDoet, Spullendelen, Autodate, Uniivers, Geldvoorelkaar, Bitcoin, Makkie, Velib, Speelotheek, TicektSwap, Gobletrooper, Eatwithme, Desksurfing, Taxi2, Landshare, Timeswap, Zimride, Broodfonds, Women on Wings, Floow2, Cow Funding, WakkaWakka, Repaircafe, MudJeans, Spotify, Uber.
Het is een greep uit een aantal Nieuwe Business Modellen. Bedrijven die 5 jaar geleden nog niet bestonden. Enkele hebben het niet gehaald, andere zijn zeer succesvol. Het is voor iedereen interessant om ze in de gaten te houden. Niets is zeker in deze tijd. Voor je het weet drukken ze jouw brood van de plank. Hans van Breukhoven van de Free Record Shop kan er over meepraten. Voor anderen zijn ze mogelijk interessant, omdat ze je prikkelen om zelf met een Nieuw Business Model aan de slag te gaan.
Of je nu vanuit een bestaande organisatie met een Nieuw Business Model wilt starten of thuis aan de keukentafel, het kan beide. Dit kan zeer verschillende redenen hebben. Interessant is dat je vanuit passie, frustratie en brood op de plank kunt starten.
Bij passie weet je wie je bent en wat je wilt bereiken. Je zet je eigen talenten in om een nieuw innovatief idee te realiseren en creëert daarmee waarde. Je doet het omdat je dit zelf wilt, omdat je het leuk vindt om te doen, om de regie in eigen hand te nemen, omdat het bij jou past. Vanuit frustratie zie je in jouw omgeving dingen die niet goed gaan, vind je dat je het beter kunt en je neemt persoonlijke verantwoordelijkheid om die ongewenste situatie te veranderen. Gewoon omdat jij vindt dat het anders moet en beter kan. Of je start omdat er brood op de plank moet komen. Al dan niet gedwongen, sla je een nieuwe richting in omdat je inkomen wilt verwerven. Of misschien droom je er wel van om stinkend rijk te worden.
De ervaring leert dat de laatste motivatie nauwelijks tot een bron van inspiratie leidt voor klanten. Waarom zou je iemand verrijken? Terwijl brood op de plank wel een noodzakelijke voorwaarde is om een nieuw initiatief duurzaam vorm te geven. Een duurzaam initiatief moet immers zichzelf kunnen ‘bedruipen’.
Wat is dan belangrijk? Simon Sinek merkte dat organisaties en leiders die heel goed weten waarom ze doen wat ze doen, succesvoller, invloedrijker en innovatiever zijn. Ze vormen een bron van inspiratie voor hun medewerkers en creëren loyale klanten. Als je iemand vraagt naar wat hij in het dagelijks leven doet, kunnen de meeste mensen wel vertellen wat ze doen. Veel beginnen echter al te zweten als je vraagt hoe ze het doen. Slechts weinig mensen kunnen je vertellen waarom ze het doen. Sinek noemt dit de gouden cirkel van ondernemen en legt een link met ons brein. Ons limbisch brein correspondeert met het waarom. En dat oerbrein heeft al bepaald of je iets wilt kopen van een bedrijf voordat je er over hebt kunnen nadenken. De ervaring leert dat succesvolle Nieuwe Business Modellen heel goed in staat zijn om over te brengen waarom ze de dingen doen die ze doen. En vaak is dat geboren vanuit een passie of frustratie.
Wil je op zoek naar je eigen passie of frustratie? Of geïnspireerd raken om anders te gaan ondernemen? Kom dan op 13 november aanstaande naar de Domkerk in Utrecht. Daar vindt het Symposium Nieuwe Business Modellen plaats. Tijdens dit Symposium wordt het boek dat Jan Jonker schreef met 40 auteurs over Nieuwe Business Modellen ten doop gehouden. Er zijn nog een twintigtal plaatsen beschikbaar. Lezers van Duurzaam Nieuws kunnen met korting naar dit Symposium. Indien U zich hier aanmeldt, krijgt u € 25,– euro korting op de entreeprijs van € 195,–
Erik van den Oord, co-auteur Nieuwe Business Modellen