Gemeenten moeten zich inzetten voor betere luchtkwaliteit, meer groen en minder uitstoot van CO2, vindt een meerderheid van de stedelingen. Bewoners willen milieuzones en uitstootvrij openbaar vervoer. Slechts een op de tien stedelingen wil dat er meer ruimte komt voor autoverkeer in de stad. Dit blijkt uit onderzoek van I&O Research in opdracht van Milieudefensie. Daarvoor is in twintig steden onderzocht hoe groot het draagvlak onder bewoners is voor maatregelen die zorgen voor duurzaam verkeer in steden.
“Het is opvallend hoeveel mensen klaar zijn met steden vol vervuilende auto’s. Dit is een aansporing voor gemeenten om tempo te maken”, zegt Anne Knol, campagneleider duurzame mobiliteit van Milieudefensie. Op dit moment vervoeren we onszelf en onze spullen hoofdzakelijk met auto’s en busjes die rijden op fossiele brandstoffen. Dat leidt tot problemen: de lucht is ongezond, er wordt veel CO2 uitgestoten en meer dan de helft van de schaarse publieke ruimte in steden staat ten dienste van auto’s. Anne Knol: “Stedelingen willen dat hun gemeente voor een gezonde, duurzame en bereikbare stad zorgt, blijkt uit dit onderzoek. De lokale politiek is nu aan zet. Zij moet de wensen van bewoners serieus nemen. Door meer ruimte te creëren voor fietsen, wandelen en openbaar vervoer worden steden gezond en leefbaar.”
Vervuilend vervoer op zijn retour
Hoewel milieuzones controversieel lijken, vindt het grootste deel van de stedelingen dat vervuilende auto’s de binnenstad niet meer in mogen (72 procent). Ook bijvoorbeeld de VVD*- achterban is in de meerderheid voor het weren van de meest vervuilende auto’s (64 procent). Alleen nog maar uitstootvrij autoverkeer in de binnenstad toelaten gaat de VVD-kiezer te ver. Van alle stadsbewoners deelt slechts 29 procent die mening. Dit biedt perspectief voor de overgang naar uitstootvrije steden.
Zo’n twee derde van de stadsbewoners is het eens met de stelling dat meer ruimte voor fietsers en groen ten koste mag gaan van ruimte voor auto’s. Zelfs autobezitters blijken hier in meerderheid (58 procent) achter te staan. “In de stad is de auto echt op zijn retour”, zegt Anne Knol. “In geen van de onderzochte steden is nog een meerderheid te vinden voor meer ruimte voor de auto. Steeds meer mensen realiseren zich hoe vervuilend auto’s zijn en dat we met de ruimte in de stad veel leukere dingen kunnen doen.”
Duurzaam openbaar vervoer voor iedereen
In de onderzochte steden is 85 procent van de bewoners voor uitstootvrij openbaar vervoer. Een meerderheid van de stedelingen vindt het een goed idee om inwoners met lage inkomens korting te geven op het openbaar vervoer (61 procent). Aanhangers van alle politieke partijen willen dat iedereen voldoende mogelijkheden heeft om van A naar B te komen, ongeacht hun inkomen. Vervoersarmoede moet dus door alle partijen en in alle steden worden voorkomen.
De kiezer aan zet
De lokale politiek is aan zet en dus de kiezer die op 21 maart naar de stembus gaat voor gemeenteraadsverkiezingen. Anne Knol: “We hopen dat we dit brede draagvlak voor minder vervuilend verkeer terugzien in het stemgedrag van de stadse kiezer. En bovenal dat gemeenten hier ook écht mee aan de slag gaan.”