like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Steeds meer consumenten willen producten uit de buurt

Van: op 2 februari 2014

600Consumenten gaan steeds vaker op zoek naar actievere vormen van beïnvloeden van voedselaanbod. Een consumentencoöperatie is bijvoorbeeld een manier om invloed uit te oefenen. Uit onderzoek van de Wetenschapswinkel van Wageningen UR (University & Research centre), blijkt dat ondervraagden interesse hebben in meer aanbod van streekeigen producten.

Uit het onderzoek onder consumenten in Wageningen, Veenendaal en Barneveld, kwam naar voren dat er behoefte is aan meer streekeigen aanbod. Een vergroting van het aandeel streekeigen voedsel in de winkels zou daaraan tegemoet kunnen komen. Consumenten van Lazuur (voorheen Buys & Ko) geven aan voornamelijk behoefte te hebben aan biologisch geproduceerde regionale producten, maar ook voor niet biologische maar wel duurzaam geproduceerde producten lijkt een voorzichtige markt.

Consumenten vinden het belangrijk dat regionaal voedsel, als zodanig herkenbaar is. De consument die duurzaam voedsel koopt, is zich zeer bewust van zijn eigen voorkeuren, en een optimale transparantie van de herkomst van de producten helpt daarbij. De categorie niet-kopers geeft aan vaak niet te weten of ze wel eens streekeigen producten koopt, maar staat wel positief tegenover streekeigen producten. Herkenbaarheid en bereikbaarheid van producten, voornamelijk in supermarkten, en een niet te duur product kunnen mogelijk de markt vergroten. Dit leidt tot de volgende vraag voor de consumentencoöperatie, hoe ze samen met de netwerken van regionale producenten het aanbod en de herkenbaarheid van streekeigen producten kunnen vergroten.

Meer over dit onderzoeksproject en de resultaten is te vinden in het Wetenschapswinkelrapport nr. 304 getiteld Consument aan het roer: onderzoek naar consumentenvoorkeur voor regionale producten in Wageningen en omgeving.

 

Lees meer over: ,

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws



 

Reacties: (1)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. henk schreef:

    Local and gmo-free. Ik heb het genoegen een Amerikaanse vriendin te hebben uit de staat Washington, het westelijk deel en die tevens een klein boerenbedrijfje heeft met groenten en schapen en voor zichzelf een jersey melkkoe. Gedurende zo’n 20 jaar is zij lid/aandeelhouder van de foodcoop, een door consumenten opgerichte supermarkt met als doelstelling gezond en locaal voedsel aan te bieden. Daarnaast wil de foodcoop een tegenwicht geven aan de industriële landbouw en de kleine boeren als leveranciers hebben. Beter voor de economie en de ecologie. De foodcoop koopt voornamelijk bij de lokale kleine producenten en geeft een zeer redelijke prijs. Producten worden te koop aangeboden met de naam en het adres van de producent erbij en vaak ook een foto. Daarnaast is er een non-profit organisatie, gesteund vanuit de bevolking, die als doel heeft een duurzame samenleving op te bouwen. Voor beginnende kleine boeren is het vaak moeilijk om de productie af te stemmen op de vraag. Alle sla is binnen een kort tijdsbestek marktbaar en tevens bij de andere producenten. Beginnende kleine boeren kunnen gedurende 24 maanden hun plus productie brengen naar de lokale voedselbank en krijgen gedurende de 24 maand periode de marktprijs betaald van het budget van de non-profit organisatie. De voedselbank wordt gefinancierd door de overheid en via donaties. De voedselbank heeft een eigen productietuin voor de groenten gerund en bemand door vrijwilligers. Dit jaar heeft de non-profit organisatie de kleine boeren benaderd om door de non-profit organisatie betaald meer te gaan leveren aan de voedselbank. De foodcoop brengt haar overschotten ook naar de voedselbank. Klanten van de foodcoop betalen via de kassa een klein percentage van hun aankoopbedrag aan het vernieuwingsfonds. Dit vernieuwingsfonds geeft geld of een lage rente lening aan kleine boeren, die innoverend bezig zijn. Twee jaar geleden heeft de foodcoop het besluit genomen om meer beginnende kleine boeren te gaan helpen door land aan te kopen en te verpachten aan hun leveranciers. Tevens wilde de foodcoop een machinedepot tegen lage kosten beschikbaar stellen aan hun leveranciers. Door de financiële crisis zijn deze plannen voorlopig in de vrieskist geplaatst. Sinds 2013 wordt de producenten geadviseerd om een biologisch certificaat te halen. GMO-free was al de standaard terwijl het gebruik van oude rassen normaal is. De foodcoop is nu GMO-free ook in haar kruidenierswaren, dan hoeft het niet op de verpakking te staan. Vele particulieren supermarkten in WA hebben een GMO-free aanbod na het referendum over labelling. Daarnaast hebben vele kleine boeren een aantal CSA ( pergola) klanten, die wekelijks gedurende het groeiseizoen groenten afhalen of geleverd krijgen. Voorst barst het van kleine semi professionele bedrijfjes, die verwante agrarische producten verkopen, zoals wol, grassfed kippen en dergelijke. In de hele USA neemt het aantal landbouwbedrijven toe, terwijl de grote steeds groter worden. Ieder zichzelf respecterend dorp heeft een wekelijkse boerenmarkt, waar locale producenten hun producten kunnen verkopen. En wat te denken van een coöperatieve mobiele kippenslachtinstallatie. In Nederland zouden wij wat kunnen leren van die gekke Amerikanen.