Met het doel om door extra financiering haar stormparaplu’s internationaal door te laten breken is het Delftse senz° vorige week een crowdfunding campagne gestart op het duurzame platform OnePlanetCrowd. Inmiddels wordt senz° al gesteund door ruim 220 investeerders en gaat de teller al richting de €400.000. Daarmee is senz° één van de snelst groeiende Nederlandse crowdfunding campagnes op dit moment. senz° wil op deze manier een kapitaal van €1 miljoen aan converteerbare leningen aantrekken.
1.1 miljard kapotte paraplu’s per jaar
De missie van senz° is om de afvalberg van 1,1 miljard ronde paraplu’s, die elk jaar na een klein zuchtje wind worden weggegooid, fors te verminderen. De senz° stormparaplu’s zijn windbestendig tot 100 km/h, en na 3 jaar reduceert een senz° paraplu de impact op het milieu met 67%. Medeoprichter Philip Hess: ‘In Nederland zijn we al een stuk verder met onze marktontwikkeling dan bijvoorbeeld Scandinavië, Duitsland en de UK, terwijl die landen barsten van potentie voor onze iconische producten en we daar al enorm positieve feedback krijgen van retailers en consumenten. Na 10 jaar ondernemerschap en zo’n 3 miljoen verkochte stormparaplu’s weten we inmiddels precies welke activiteiten wel en niet goed werken. Met extra kapitaal kunnen we heel gericht internationaal onze merkbekendheid, distributie en productassortiment uitbreiden.’
Crowdfunding for scale-ups
Waar crowdfunding veelal wordt gebruikt door start-up bedrijven, is senz° die fase al lang voorbij. Medeoprichter Gerard Kool: ‘Niet iedereen begrijpt waarom wij als scale-up bedrijf voor crowdfunding hebben gekozen. Voor ons is het een ideale manier om nog meer ambassadeurs voor ons merk te maken. Dat zouden meer gevestigde consumentenmerken moeten doen! Het mooie van crowdfunding is dat het mes aan twee kanten snijdt, omdat een consument met onze campagne een rendement van zo’n 6% maakt in plaats van nog geen 1% op een spaarrekening bij de bank. En zo kan bij converteren uiteindelijk iedereen aandeelhouder worden in senz°. Het is fantastisch om te zien hoe de markt ons merk door middel van crowdfunding valideert. Deze vliegende start hadden we niet durven dromen!’
De crowdfunding campagne van senz° loopt tot 31 mei. Op de crowdfunding pagina zijn alle details over het project, de toekomst van senz° en de verschillende investeringsmogelijkheden terug te vinden. Kijk hier voor meer info over senz°.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan als ondersteunend lid. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.