• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Verkiezing voor meest misleidende product 2017 van start

25 november 2017|doorredactie|inproducten

De jaarlijkse publieksverkiezing van foodwatch voor het meest misleidende voedselproductis weer gestart: Het Gouden windei 2017. De 7 genomineerden zijn: Aldi Kalfsleverworst, Jumbo Goudeerlijk boerenmaïs, AH Muesli vezelrijk, Lidl Volkoren scharreleierkoeken, Conimex Ketjap manis goud van Unilever, Innocent superjuice van Coca-Cola en Aldi Mama nature citroenconcentraat.

Er zijn weer ‘sterke’ kandidaten dit jaar: zo bevat de kalfsleverworst geheel geen kalfslever, de volkoren eierenkoeken slechts 6% volkorenmeel, de ‘premium quality’ ketjap is 70% suiker en het citroenconcentraat is in werkelijkheid een citroenverdunning met 80% water. Consumenten kunnen komende twee weken hun stem uitbrengen op de stempagina. Vorig jaar won het sapje van Healthy People Blauwe bosbes en framboos dat vooral uit appel- en druivensap bestaat. Het jaar ervoor wonnen de cranberries van Albert Heijn die bestonden uit twee derde suiker en een derde besjes. Genomineerden passen vaak hun product aan naar aanleiding van de nominatie voor het Gouden Windei. Zo haalde Plus haar pindakaas light boordevol suiker uit het schap, Aldi paste het etiket aan van haar truffelpasta met 0,0006% truffel en Albert Heijn halveerde grofweg de suikertoevoeging aan de cranberries.

“Het hele jaar word je als consument uitgelachen en voor de gek gehouden door handige marketeers van voedingsbedrijven. In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument zelf lachen om de doorgeprikte marketingleugens van de genomineerden”, aldus Sjoerd van de Wouw, campaigner bij foodwatch.

image

De zeven kandidaten van 2017

Aldi Kalfsleverworst:
Kalfsleverworst. Maar dan zonder enige kalfslever, bij Aldi. Wel met wat varkenslever. En met een leverkleurtje door bietenrood en tomatenpuree.
Lees meer>>
Conimex Ketjap manis goud (merk Unilever):
Deze ‘premium quality’ ketjap is gewoon schenkstroop met ketjapsmaak: met 70% suiker is het zoeter dan appelstroop! Kan dat niet een klontje minder, Conimex?
Lees meer>>
Jumbo Goudeerlijk boerenmais:
‘Boerenmaïs’-brood zonder maïsmeel. En voor de maïsuitstraling wat maïsgries bovenop en een geel kleurtje dankzij kurkuma-extract. ‘Goudeerlijk’, Jumbo?
Lees meer>>
AH Muesli vezelrijk:
Noem je je muesli ‘vezelrijk’, dan zijn de verwachtingen hoog. Maar Albert Heijn noemt juist haar minst vezelrijke muesli ‘vezelrijk’.
Lees meer>>
Aldi Mama nature citroenconcentraat:
Koop je wel eens deze citroenconcentraat bij Aldi? Wat hier echt zuur aan is: dit zogenaamde ‘concentraat’ is eigenlijk verdund citroensap, met viervijfde water.
Lees meer>>
Innocent Superjuice (merk Coca-Cola):
‘Superjuice framboos, kers, boosted met gojibes’, met opgeteld minder dan 10% van deze vruchten en vooral appelsap. Misschien verklaart dit iets: ‘Innocent’ is een merk van Coca-Cola Company.
Lees meer>>
Lidl Volkoren scharreleierkoeken:
Als het niet zo’n serieus gezondheidsprobleem zou zijn, zouden we er melig van worden: volkorenkoeken met slechts 6% volkorenmeel; kletskoek van Lidl!
Lees meer>>
De winnaar wordt rond half december bekend gemaakt.
foodwatch ontvangt vaak klachten van teleurgestelde consumenten die zich misleid voelen in de supermarkt. De klachten komen onder meer binnen via het daarvoor opgerichte meldpunt misleiding. Zelf doet foodwatch ook al jarenlang onderzoek naar de waarheid achter claims op voedselverpakkingen. Aan de hand van dit onderzoek en de ontvangen klachten, worden jaarlijks de kandidaten geselecteerd die het volgens de waakhond echt te bont hebben gemaakt. Zij komen in aanmerking voor de prijs voor het meest misleidende voedselproduct: het Gouden Windei.
Het Gouden Windei wordt dit jaar voor de achtste keer uitgereikt. In de afgelopen jaren hebben meer dan 100.000 consumenten hun stem uitgebracht. In 2016 won Healthy People Blauwe bosbes en framboos. In 2015 wonnen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn. Het jaar ervoor won Capri-sun van Coca-Cola de omstreden prijs. In 2013 won Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts. Unilever won de prijs al twee maal: in 2012 met Becel pro-activ en in 2011 met Blue Band Goede Start Witbrood. Danone ontving het windei in 2010 met het product Actimel.

Campagne misleidende marketing

‘Gezonde’ producten vol suiker, ‘authentieke’ recepten met een ellenlange lijst aan E-nummers, gezondheidsclaims op ongezonde producten en zogenaamde ‘natuurlijke’ producten die helemaal niet zo ‘natuurlijk’ blijken te zijn… foodwatch heeft in de afgelopen jaren heel wat misleidende marketingtrucs onthuld. Voedselfabrikanten passen ze op grote schaal toe om hun – vaak ongezonde en bewerkte – producten te verkopen. Voedselfabrikanten krijgen veel te veel ruimte voor hun misleidende marketing. Wie controleert hen? De Reclame Code Commissie treedt alleen op als iemand een klacht indient, maar komt uit zichzelf niet in actie. En constateert ze dat een voedselfabrikant de regels overtreedt, dan kan ze alleen een niet-bindend advies geven. De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) die ook moet beoordelen of consumenten niet misleid worden, is structureel onderbezet en geeft zelf al expliciet toe: ‘meldingen over misleiding neemt de NVWA niet direct in behandeling’. Bovendien heeft de overheid zelfregulering door de voedselindustrie hoog in het vaandel staan. Zo stelt de voedselindustrie zelf ‘grenzen’ aan haar eigen marketing; de kat op het spek binden, noemt foodwatch dat. Allemaal redenen voor foodwatch om campagne te voeren tegen misleidende voedingsbedrijven. Voedselwaakhond foodwatch heeft daarom een Meldpunt Misleiding opgericht en houdt jaarlijks een Gouden Windei verkiezing voor het meest misleidende product.
duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Buren slaan eigen zonnestroom op in buurtbatterijDe Circulaire Economie heeft meer dimensies nodig
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten