• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Wanneer gaan bedrijven investeren in energie-innovaties?

2 november 2015|doorredactie|induurzaam ondernemen, energiebesparing

Een groot deel van het energiegebruik in Nederland komt voor rekening van bedrijven. Deze zijn merendeels gevestigd zijn in al langer bestaande gebouwen die vanuit energieoogpunt vaak niet optimaal ingericht zijn. Technisch gezien is energiebesparing goed mogelijk. De vele goede, innovatieve producten waarmee je dit kunt realiseren vinden echter maar mondjesmaat afzet. Daarom is onderzoek gedaan om marketingpsychologische aanpakken voor dit probleem te identificeren.

Hoe kunnen overheden en marktpartijen barrières slechten, inspelen op motieven, gebruik maken van triggers en beïnvloeders benutten om de markt voor energie-innovaties in beweging te krijgen? Het onderzoek levert strategische benaderingen om doelgroepen in de utiliteitsbouw over de streep te trekken.

Bedrijven op een ‘nieuwe manier’ segmenteren: een indeling op basis van constellaties

Om een goede beïnvloedingsstrategie te kunnen ontwikkelen, is het belangrijk dat de mensen in een doelgroep zoveel mogelijk overeenkomstige kenmerken hebben. In de klassieke segmentering van het bedrijfsleven maakt men onderscheid op basis van bijvoorbeeld bedrijfsgrootte en branche. Voor dit onderzoek was deze indeling te simplistisch. Niet de statistische bedrijfskenmerken, maar de mensen bepalen namelijk welke keuzes er gemaakt worden op het gebied van energie-innovaties. Daarom is een nieuwe segmentering ontwikkeld: een indeling op basis van ‘constellaties’. Een constellatie is een combinatie van verschillende partijen, met ieder zijn eigen rol, belangen en plek in het proces (zie figuur). In het kader van energie-innovaties gaat het dan bijvoorbeeld om de gebouweigenaar, de huurder, de energie-adviseur, de installateur en de producent van een energie-innovatie. Voor zes constellatie is vervolgens een beïnvloedingsstrategie opgesteld in een zogenaamde strategiekaart, gebaseerd op het Fogg Behavior Model. Fogg stelt dat bij gedragsverandering drie factoren een rol spelen: de motivatie om het gewenste gedrag te vertonen, de moeite die iemand hier voor moet doen (in bijvoorbeeld tijd, geld of inspanning) en een ‘trigger’. In het geval van het implementeren van energie-innovaties in gebouwen, zijn deze triggers vaak natuurlijke momenten zoals een verbouwing.

Schema Constellatie Onderzoek RVO Van Kempen

Figuur: Voorbeeld van een constellatie van actoren en hun belangen bij investeren in duurzame energieinstallaties

Aanbevelingen voor beleidmakers en producenten van energie-innovaties

Vervolgens zijn aanbevelingen geformuleerd over aanpakken, gericht op gedragsverandering:

Bijvoorbeeld voor beleidmakers: Focus op het makkelijk maken van de aanschaf van energie-innovaties. Dit kan bijvoorbeeld door een duidelijk overzicht te verzorgen van de beste aanbieders van energie-innovaties. Deze informatievoorziening is nu heel versnipperd. Of door ervoor te zorgen dat gebouweigenaren anticiperen op natuurlijke momenten zoals verbouwingen.

Voor producenten: Focus niet alleen op de ontwikkeling van een technisch goed product. Denk vanaf het begin al na over de context van de markt: wie zijn je afnemers? Welke belangen hebben zij? Hiervoor kunnen de producenten intern oefenen met de constellaties. Laat de belangen van de verschillende betrokken partijen de revue passeren, breng deze in kaart. En breng het daarna in de praktijk. De strategiekaarten kunnen hier bij helpen. Probeer daarnaast om ook als producent aan tafel te komen bij de klant. Nu zitten vaak installateurs en adviseurs tussen de klant en producent in. Hierdoor missen producenten zelf het inzicht in wie hun klant is en wat deze wil. Door bijvoorbeeld eigen adviseurs en installateurs op te leiden, zorg je ervoor dat je dichter bij de klant staat. Een bijkomend voordeel is dat je zeker weet dat je werkt met installateurs die jouw product goed kunnen installeren.

Dit onderzoek is uitgevoerd in het kader van het innovatieprogramma Maatschappelijk Verantwoord Innoveren-Energie (voorheen STEM) van Topsector Energie in opdracht van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Het onderzoek is hier te vinden.

Bron: Nieuwsbrief Milieu en Economie

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Top 5 BIPV-gebouwen en woonwijken in beeldHet groeidossier 4: de grote kladderadatsch?
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten