Stichting DOEN start in samenwerking met New Venture de ‘DOEN Energie[s]topper’, een nationale competitie voor ondernemers met innovatieve initiatieven op het gebied van energiebesparing. De winnaar ontvangt 100.000 euro om zijn of haar product of dienst verder te ontwikkelen. Aanleiding voor de competitie is recent onderzoek naar de impact van de duurzame energie initiatieven die Stichting DOEN ondersteunt. Daaruit werd duidelijk dat op het gebied van energiebesparing nog veel winst te behalen valt. Met de DOEN Energie[s]topper wil Stichting DOEN creatieve ondernemers en bestaande bedrijven inspireren en innovatie in de energiebesparings-sector stimuleren. Inschrijven kan vanaf vandaag via de website. Op 10 maart 2016 wordt de winnaar bekendgemaakt.
Energiebesparing
Voor de DOEN Energie[s]topper kunnen zogenaamde ‘zero heroes’ zich aanmelden. Voorlopers op het gebied van energiebesparing en aanbieders van eenvoudig toepasbare producten of diensten in Nederland, die het consumenten en bedrijven makkelijk maken om energie te besparen. Als succesvol voorbeeld noemt Stichting DOEN Nederland Isoleert, het grootste isolatiebedrijf in de particuliere sector. Dit bedrijf helpt huizenbezitters met energie besparen door hele straten tegelijk tegen een betaalbare prijs te isoleren.
Nina Tellegen, algemeen directeur van Stichting DOEN: “Energiebesparing is een belangrijk onderdeel van de overgang naar duurzame energievoorziening. Wat je niet gebruikt hoef je ook niet op te wekken. Met deze competitie willen we creatieve ondernemers inspireren en innovatie in de energiebesparingssector stimuleren. Met de prijs, 100.000 euro, geven we een substantiële bijdrage aan de ontwikkeling van producten en/of diensten en hun marktintroductie. Dit maakt het naar verwachting makkelijker voor andere financiers om ook in te stappen.”
Verloop competitie
Per 3 november start de inschrijving op www.doenenergiestopper.nl. Tot 7 januari 2016 kunnen deelnemers hun business concept inleveren. Direct daarna selecteert de pre-jury vijf finalisten. Via New Venture krijgen zij coaching op maat en worden zij voorbereid op de finale op 10 maart 2016. Daar zullen zij hun plannen pitchen voor een vakkundige jury. De winnaar van deze pitch wint 100.000 euro om zijn of haar idee verder te ontwikkelen. Initiatiefnemers die hun gegevens achterlaten op de website worden op de hoogte gehouden van de competitie.
Stichting DOEN & het onderzoek
Met de bijdrage van de Nationale Postcode Loterij ondersteunt Stichting DOEN al ruim tien jaar initiatieven in binnen- en buitenland op het gebied van duurzame energie. Doel daarvan is de CO2-uitstoot terug te dringen en daarmee verdere klimaatverandering tegen te gaan. Onderzoeksbureau Ecorys onderzocht in 2015 de impact van 67 initiatieven die de afgelopen tien jaar werden ondersteund. Uit deze studie blijkt dat wereldwijd zo’n 635.000 huishoudens via door Stichting DOEN ondersteunde initiatieven toegang kregen tot duurzame energie. In een periode van vijf jaar werd hiermee een CO2-besparing van meer dan 1,5 miljoen ton behaald (zie ook: www.doen.nl/duurzameenergie). Op het gebied van energiebesparing valt echter nog een wereld te winnen.
New Venture
De organisatie van de wedstrijd wordt verzorgd door New Venture, een initiatief dat innovatie en ondernemerschap in Nederland stimuleert. Al meer dan zestien jaar helpt New Venture, als stichting opgericht door het Ministerie van Economische Zaken en McKinsey & Company, innovatieve start-ups met het vertalen van hun idee naar een gezond business model. In deze periode heeft New Venture meer dan 7.000 teams begeleid en zijn er door succesvolle starters na hun deelname meer dan 21.000 nieuwe arbeidsplaatsen ontwikkeld.