• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Deelauto komt vaak in de plaats van extra auto

4 juni 2015|doorredactie|inmobiliteit

autodelenNederland telt naar schatting 90.000 autodelers. Uit onderzoek van het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) blijkt dat bijna een derde van deze autodelers de eigen auto wegdoet of geen (extra) auto aanschaft. In het laatste geval komt de deelauto vaak in de plaats van een tweede of derde auto. Ook rijden autodelers 15 tot 20 procent minder kilometers dan vóór dat zij een auto deelden. De CO2-uitstoot door autogebruik en -bezit is bij de autodelers met 12 tot 14 procent gedaald.

Het PBL onderzocht wat de mobiliteits- en milieueffecten zijn van autodelen. De resultaten van het onderzoek presenteerde het planbureau op een symposium over autodelen in Utrecht, georganiseerd door ShareNL en de Stichting Natuur & Milieu.

Autodelers rijden minder kilometers

Voordat zij een auto deelden, hadden autodelers gemiddeld ongeveer 1 auto per huishouden; sinds het autodelen is dat gedaald naar 0,7 auto per huishouden. Ook zijn ze minder gaan rijden: vóór het autodelen reden zij gemiddeld 9.100 kilometer per jaar, erna is dat gedaald naar ongeveer 7.500 kilometer per jaar, een daling van 15 tot 20 procent. Sommige autodelers rijden meer dan voorheen: zij nemen nu vaker de auto in plaats van de fiets of het openbaar vervoer. Anderen rijden minder omdat ze nu geen eigen auto (of geen tweede of derde auto) meer hebben; zij zijn daardoor selectiever in hun autogebruik, ook bij hun ‘eigen’ eerste auto.

CO2-uitstoot daalt door autodelen

De door mobiliteit veroorzaakte CO2-uitstoot is bij de autodelers met 12 tot 14 procent gedaald. Voor een deel komt dit doordat ze minder kilometers rijden; voor een deel doordat zij minder auto’s bezitten. Bij de productie en sloop van auto’s komt immers ook CO2 vrij.

Energieakkoord: meer deelauto’s

In september 2013 sloten meer dan 40 organisaties – waaronder overheden, werkgevers, vakbeweging, natuur- en milieuorganisaties en financiële instellingen – het Energieakkoord voor duurzame groei (ook wel bekend als het SER-akkoord voor duurzame groei). Kern van het akkoord zijn breed gedragen afspraken over energiebesparing, schone technologie en klimaatbeleid. Voor de sector verkeer en vervoer zijn afspraken gemaakt die onder andere moeten bijdragen aan een vermindering van de CO2-uitstoot. Eén van de maatregelen is een opschaling van het autodelen van momenteel ruim 10.000 naar 100.000 deelauto’s in 2020.

Opzet onderzoek

Er was echter niet veel bekend over de mobiliteits- en milieueffecten van autodelen. Daarom heeft het PBL onderzoek hiernaar gedaan. Het PBL heeft TNS-NIPO een enquête laten uitvoeren onder een representatieve steekgroep autodelers: personen die een auto huren van een particulier via organisaties als Snappcar of Mywheels of die een deelauto gebruiken van organisaties zoals Greenwheels of Car2Go. Nederland telt naar schatting 90.000 van dergelijke formele autodelers, ongeveer 1 procent van de mensen in Nederland met een rijbewijs. Mensen die een auto delen met bijvoorbeeld buren of familieleden zijn niet in het onderzoek meegenomen.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • wind energie china
    Investeringen in groene energie stijgen hard, China aan kop19 juni 2025 - 10:41
  • patent op zaden
    Oproep: beperk patent op zaden19 juni 2025 - 10:25
  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38

Inzicht

  • duur
    Het leven is te duur, maak de toekomst gratis17 juni 2025 - 10:20
  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Klimaat zorgt voor grootste verandering in 3 miljoen jaar in oceanenBoerderij op Noordzee oogst eerste zeewier
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten