• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Leasen, niet kopen, nog niet gemeengoed bij consumenten

25 juni 2019|doorredactie|inproducten

fietsen in Amsterdam

Je fiets leasen bij Swapfiets, je spijkerbroek bij MUD en je koelkast bij Dixons: het is tegenwoordig mogelijk om allerlei producten te leasen. Nederland staat daar ook steeds meer voor open: voor precies eenderde van de consumenten is het leasen van producten inmiddels zeker een optie.

Dertig procent staat neutraal tegenover leasen, terwijl 37% niet bepaald gecharmeerd is van dit idee. Ontzorgen wat betreft onderhoud en niet geconfronteerd kunnen worden reparatiekosten zijn de belangrijkste redenen om wél te willen leasen. De wens om eigenaar te zijn van een product, de voorkeur om in één keer te betalen en het idee dat leasen duur(der) is zijn de belangrijkste barrières. Dit blijkt uit representatief online onderzoek van Motivaction onder 1.066 Nederlanders, uitgevoerd in het voorjaar van 2019.

Jongeren staan meer open voor leasen

Ruim eenderde van de consumenten (37%) stelt dat ze nooit zouden overwegen om een product te leasen. Dit geldt in veel sterkere mate voor 65-plussers, van wie de helft (53%) dit nooit zou doen. Jongeren tot 35 jaar staan hier veel meer voor open. Voor slechts een kwart (28%) van hen is productlease géén optie, terwijl vier op de tien dit juist wel een realistisch scenario vinden.

Nu nog duurder uit

Een belangrijke barrière om producten te leasen is prijs: zes op de tien consumenten (61%) denken dat je met het leasen van producten altijd duurder uit bent. Anderzijds stelt eenderde (32%) dat het leasen van heel veel producten over vijf jaar heel normaal zal zijn. Waarschijnlijk verwacht men daarbij dat de (gepercipieerde) prijsverschillen tegen die tijd acceptabel zullen zijn of, in het meest optimistische geval, niet meer zullen bestaan.

Auto’s en zonnepanelen meest populair

Wanneer we kijken welke producten mensen leasen of overwegen te leasen, dan blijken auto’s en zonnepanelen het meest populair. Hoewel dit nu privé – dus los van de zakelijke markt – nog maar nauwelijks gebeurt, overwegen substantiële aantallen consumenten in de toekomst wel te gaan leasen (auto’s 39%, zonnepanelen 35%). Als we kijken naar de jongere consumenten, de 15-34 jarigen, is duidelijk dat zij op dit moment al vaker dan gemiddeld gebruikmaken van dit soort leaseconstructies. In absolute aantallen stelt het nog weinig voor, maar het begin is er.

Geen onderhoudskosten of andere tegenvallers belangrijkste triggers

De belangrijkste motivaties om wél te (gaan) leasen zijn het ontbreken van zorgen over onderhoudskosten of andere financiële tegenvallers. De jongste leeftijdsgroep (15-24 jaar) stelt vaker dan gemiddeld dat zij elektronica, huishoudelijke apparaten, fietsen en/of een auto (zouden) leasen omdat het goedkoper is dan kopen. Een andere reden voor hen, zeker in relatie tot een auto, is het feit dat je gespreid kan betalen zodat de kosten minder drukken op het totale uitgavenpatroon. Duurzaamheid blijkt in dit proces maar een zeer marginale factor.

Prijs, de eigenaar willen zijn en liever in één keer betalen belangrijkste barrières

De belangrijkste redenen om niet te willen leasen zijn dat mensen graag eigenaar worden van een product, dat ze liever in één keer betalen en dat verwachten dat het duurder is. Als het gaat om producten die gedragen/beslapen worden, is hygiëne ook een belangrijke reden om niet te (willen) leasen.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Lightyear One, eerste Nederlandse gezinsauto op zonne-energieNieuwe auto’s worden weer vervuilender
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten