• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Waarom bestelauto’s nog steeds populairder worden

10 juni 2022|dooronze correspondent

iveco daily bestelbus

Bestelauto’s en bedrijfsbusjes, je ziet ze overal en ook steeds vaker. En ze worden ook weer volop verkocht, na een verkoopdip tijdens de coronapandemie. Vooral de elektrische bestelbus rukt op.

Nog steeds rijden de meeste bestelauto’s op diesel, meer dan 90% volgens het CBS. Maar vooral het aantal elektrische bestelauto’s neemt de laatste jaren toe. Op 1 januari 2022 stonden er 9,9 duizend elektrische bestelauto’s geregistreerd, dat zijn er 58,4 procent meer dan begin 2021.

Dat zal niemand verbazen, gezien het belang van duurzaam ondernemen en de zorg voor het klimaat. Maar voor ondernemers tellen natuurlijk ook de kosten. En diesel is duurder dan ooit op dit moment. Een elektrische bus betekent dus dubbele winst.

Waarom blijft de markt voor bestelauto’s groeien?

De bevolking en de verstedelijking in heel Europa nemen steeds meer toe. In steden zijn vrachtwagens vaak minder praktisch waardoor de keuze voor een bestelbus steeds vaker gemaakt wordt. Bovendien moet bezorging in binnensteden steeds vaker schoon zijn. Dat maakt elektrische bestellers populair.

Een andere reden is de toename van het aantal online verkopen door consumenten en al die pakketjes die bezorgd moeten worden door koeriers en pakketdiensten. Aan deze groei zal de komende jaren geen einde komen.

Een derde reden is het rijbewijs. Voor een voertuig tot 3,5 ton is geen apart rijbewijs nodig. Dit betekent dat iedereen met zijn autorijbewijs mag rijden. Hierdoor is het veel eenvoudiger om aan chauffeurs te komen.

Wanneer is elektrisch beter?

Vanwege strengere normen op het gebied van emissie zullen steeds meer bestelwagenfabrikanten elektrische bestelwagens introduceren. Op dit moment is de ontwikkeling van deze elektrische bedrijfswagens in volle gang en het aanbod wordt steeds groter. Maar wanneer kies je voor elektrisch?

Het gebruik van elektrische bestelwagens is vooral in stedelijke gebieden een voordeel. Er is immers altijd wel een laadpaal in de buurt.

Maar bijna elke elektrische bestelbus die nu op de markt is beschikt over voldoende reikwijdte; die varieert gemiddeld tussen 100 en 300 kilometer, afhankelijk van het model. De meeste eigenaren van een elektrische bestelauto sluiten deze overigens nachts op de lader aan aan, zodat de accu de volgende ochtend weer vol zit.

Voor bedrijfswagens die veel korte afstanden in de stad rijden, is het brandstofvoordeel ook het grootst; elektrische auto’s zijn juist zuiniger in de stad, dan bijvoorbeeld diesel of benzine.

Nieuwe trend: besteller als kampeerauto

Steeds vaker zie je bestelbusjes, die omgebouwd zijn tot kampeerbus. Veel merken van bedrijfswagens bieden inmiddels camper-versies van hun modellen aan, zoals van de Daily bestelwagen.  Maar ook de gebruikte bus is populair voor ombouw.

Die ombouw kun je zelf doen, maar het is geen eenvoudige klus. Vanwege de vele eisen die de Rijksdienst voor het Wegverkeer stelt, is het goed om de ombouw door een erkend bedrijf te laten doen.

Wil je een voertuig als kampeerauto registreren? Dan moet deze voldoen aan de volgende eisen:

  • In het voertuig moeten zitplaatsen en een tafel aanwezig zijn. De tafel mag eventueel zijn weg te halen.
  • Er moet een bed aanwezig zijn. Dit bed kunt u eventueel maken met behulp van de zitplaatsen.
  • Er moet een kookgelegenheid aanwezig zijn.
  • Er moeten mogelijkheden zijn om spullen op te bergen.

Al deze voorzieningen moeten vast in het woongedeelte zijn bevestigd.

Ook de Belastingdienst stelt eisen om in aanmerking te komen voor het speciale tarief Motorrijtuigenbelasting. Voor meer informatie zie: Speciaal tarief Motorrijtuigenbelasting.

De kampeerauto moet dan wel aan de inrichtingseisen voldoen (beschreven bij Keuringseisen en inrichtingseisen) én aan aanvullende eisen van de Belastingdienst.

Je moet het speciale tarief zelf bij de Belastingdienst aanvragen na ontvangst van het nieuwe kentekenbewijs.

Om al deze redenen blijven bestelauto’s onverminderd populair.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Chaotische klimaatstemming Europarlement, te weinig ambitie europees parlement glyfosaat pesticide EU houdt bewijs achter dat glyfosaat kanker verwekt
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten