• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Unilever misleidt met duurzaamheid

30 juni 2025|doorredactie|induurzaam ondernemen, duurzaamheid

pindakaas

Voedselproducent Unilever gebruikt op grote schaal misleidende duurzaamheidsclaims, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Op meer dan de helft van honderden onderzochte producten staan niet kloppende claims. De Consumentenbond roept de Autoriteit Consument & Markt op zo snel mogelijk op te treden tegen Unilever.

De Consumentenbond bekeek ruim 450 producten van Unilever. Daarvan bevatten er maar liefst 247 een misleidende duurzaamheidsclaim. Alleen de merken Ben & Jerry’s, Hertog IJs en de Vegetarische slager van Unilever zijn vrij van greenwashing. Op de andere voedingsmerken van Unilever: Calvé, Hellmann’s, Knorr, Lipton, Ola en Unox, staan wel volop vage duurzaamheidsclaims.

Zelfverzonnen logo

Zo gebruikt Unilever op meerdere plekken op producten het containerbegrip ‘duurzaam’, bijvoorbeeld ‘op duurzame wijze geteeld’ en ‘sustainably grown cocoa’. Dat is misleidend omdat het te algemeen is. Fabrikanten mogen dit soort claims alleen gebruiken als een product aantoonbaar geen enkele negatieve invloed heeft. Dat is vrijwel onhaalbaar. Unilever plakt zijn duurzaamheidsclaims ook nog vaak in een zelfverzonnen logo, voor een betrouwbare uitstraling. De Consumentenbond vond 4 van dit soort misleidende bedrijfslogo’s op totaal 118 Unilever producten.

Unilever niet in beweging

De Consumentenbond sprak Unilever in mei 2024 al aan op de claims op Calvé Pindakaas (‘Wij gebruiken duurzaam geteelde pinda’s’) en Knorr Wereldgerechten (‘Duurzame verpakking’ en ‘Dit product is gemaakt met duurzaam geteelde ingrediënten’). Maar Unilever stelde dat de claims op Calvé Pindakaas en Knorr zorgvuldig overwogen waren en naar hun mening niet misleidend.

Klacht bij RCC

De Reclame Code Commissie (RCC) gaf de Consumentenbond in september 2024 gelijk over de Calvé Pindakaas. De RCC adviseerde Unilever om niet meer op die manier reclame te maken. Maar vervolgens doet Unilever er al bijna een jaar over om de verpakkingen aan te passen. Ook het aanpassen van de communicatie op de websites van de Unilever-merken duurde ruim een half jaar.

Supermarkten passen webshops aan

Dat dat veel sneller kan, laten supermarkten zien. De Consumentenbond ontdekte dat 5 supermarktketens de greenwashing van Unilever klakkeloos over hadden genomen in hun webshop. Nadat de Consumentenbond de supermarkten hierop aansprak, zijn alle claims van de webshops binnen een week verdwenen.

Niet straffeloos greenwashen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) riep in april 2025 de levensmiddelensector op hun duurzaamheidsclaims te controleren. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, ‘Wij hebben onze onderzoeksresultaten met de ACM gedeeld en willen dat ze overtreders als Unilever zo snel mogelijk aanpakken. Om het misleiden van consumenten te stoppen en het vertrouwen in duurzaamheidsclaims- en keurmerken te herstellen. Straffeloos greenwashen heeft lang genoeg geduurd.’

Zie ook:

  • Greenwashing Unilever
  • Check in de Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal of een logo betrouwbaar is en of het wel/niet een keurmerk is
duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • thuiswerken
    Klimaatverandering gaat het leefcomfort bedreigen30 juni 2025 - 09:03
  • pindakaas
    Unilever misleidt met duurzaamheid30 juni 2025 - 08:44
  • e-waste
    Inzameling e-waste groeit snel29 juni 2025 - 09:25
  • polymer
    Hergebruikt plastic lekt chemische stoffen in water27 juni 2025 - 10:19
  • Ingrid Robeyns
    Ingrid Robeyns ontvangt Stevinpremie voor onderzoek naar ongelijkheid27 juni 2025 - 09:55

Inzicht

  • big agro
    Hoe de agro-lobby gezonde landbouw de grond in boort23 juni 2025 - 11:10
  • duur
    Het leven is te duur, maak de toekomst gratis17 juni 2025 - 10:20
  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Inzameling e-waste groeit snel e-waste thuiswerken Klimaatverandering gaat het leefcomfort bedreigen
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten