Arnhem gaat haar netwerk van trolleybussen gebruiken om elektrische bouwkranen en elektrische vrachtwagens op kunnen laden. Dat kan, omdat aan de helft van de ruim 4000 trolleymasten een mobiel laadpunt met hoog vermogen kan worden gekoppeld. Daardoor kunnen wegwerkzaamheden en bouwprojecten grotendeels zero-emissie worden uitgevoerd.
Tweede stroomnet
‘We willen dat grote wegwerkzaamheden zoveel mogelijk zero-emissie worden uitgevoerd’, aldus wethouder duurzame mobiliteit Nermina Kundić. ‘Het komende jaar gaat het om 10 tot 15 grote projecten. Zero-emissie werken levert schonere lucht op en is ook stiller voor de omwonenden. Maar daarvoor heb je wel voldoende laadpunten nodig, om al die zware machines aan op te laden. Met het overvolle elektriciteitsnet is dat een groot probleem, overal in Nederland. Door de inzet van het Arnhemse trolleynet – uniek in Nederland – kan dit wél. Dat trolleynet is feitelijk een tweede stroomnet, dat ’s nachts nauwelijks gebruikt wordt.’
’s Nachts laden, overdag schoon werken
Het trolleynet ligt als een spinnenweb door de hele stad. Daardoor is er altijd een trolleymast in de buurt van een bouwplaats. Het is de bedoeling dat gedurende een wegreconstructie er enkele industriële laadpunten’ met hoge vermogens aan een trolleymast worden geïnstalleerd. Tijdelijk, voor de duur van de werkzaamheden. Daarna wordt het laadpunt weer weggehaald en kan het elders in de stad dienst doen. ’s Nachts – als er bijna geen bussen rijden – kan al het zware elektrisch materieel worden opgeladen. Om overdag extra stroom te hebben, is het mogelijk om een of meer grote batterijen op te laden. Zo kan er de hele dag zero-emissie gewerkt worden.
Geen hinder voor bussen
Arnhem is zelf eigenaar van het trolleynet, maar werkt intensief samen met Transdev, die de afgelopen jaren het openbaar busvervoer in de regio verzorgde en ook de komende tien jaar dat zal doen onder de naam RRReis. ‘Het openbaar vervoer mag hier immers geen hinder van hebben’, legt Kundić uit, ‘de trolleys moeten zelf immers ook kunnen laden en op tijd rijden.’
Projectmanager trolleyinfra bij Transdev Hans Aldenkamp: ‘Transdev en innovatie gaan hand in hand. Dat móet ook, want zonder innovatie stokt de voortgang richting minder uitstoot en een gezondere leefomgeving. We zijn er trots op hier dagelijks aan te mogen werken, samen met de gemeente, regionale mkb-partners en studenten van de HAN University of Applied Sciences.’
Laadpleinen en snelladers
Arnhem had eerder al een laadplein voor zwaar materieel in gebruik genomen, maar dat is op één vast locatie in de nieuwe haven. Kundić: ‘De inzet van het trolleynet levert in feite zo’n duizend laadpunten op, overal in de stad.’ De gemeente wil daarnaast kijken of er nog enkele vast laadpleinen voor industrieel gebruik kunnen worden aangelegd, waar ook overdag geladen kan worden. Ook wordt bekeken of er voor dit doel gebruik kan worden gemaakt van snellaadlocaties van derden.
Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.
( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )