Stichting EKO-keurmerk lanceert een nieuwe betekenis van het bekendste en oudste keurmerk voor biologisch voedsel. De boeren, bedrijven, winkels en horeca die een EKO-keurmerk verdienen, zijn vanaf nu niet meer alleen (bij wet geborgd) biologisch, maar gaan bovendien ieder jaar twee extra duurzame stappen zetten. Dat kan gaan over twaalf verschillende thema’s, waaronder energiebesparing, verpakking en bodemvruchtbaarheid. De gekozen verbeterdoelen zijn concreet en meetbaar en het behalen ervan is onderdeel van de certificering. Zo gaan meer dan duizend bedrijven vrijwillig een stap verder.
Biologisch als werkwoord
In Nederland hebben meer dan 1000 bedrijven het EKO-keurmerk. Sinds 1973 staat dit garant voor producten van biologische oorsprong. In 2011 werd het Europese biologische keurmerk ingevoerd: het groene blaadje. Een kans voor EKO om vooruit te kijken. Veel biologische boeren en ondernemers werken vanuit idealistische motieven aan een duurzame voedselvoorziening voor de groeiende wereldbevolking. Het werk dat zij verzetten bovenop de wettelijke verplichtingen van biologisch, blijft tot nu toe voor de consument onzichtbaar. En dat is jammer, want de vraag naar duurzame en eerlijke voeding groeit heel hard, en veel consumenten hechten belang aan zaken als natuur en biodiversiteit. Stappen verder met biologischHet thema van het vernieuwde EKO is dan ook: stappen verder met biologisch. Een campagne met voetstappen in 12 kleuren laten zien aan welke thema’s EKO-bedrijven werken. Het bekende vierkante EKO-keurmerk op de etiketten blijft overigens onveranderd.
Meer dan 100 EKO-winkels
De duurzaamheidseisen voor winkels zijn verder uitgebreid. Naast de al bestaande eis van minimaal 90% biologische producten, zijn eisen toegevoegd op het gebied van verpakkingen, energie, sociale aspecten, gezondheid en het terugdringen van voedselverspilling. En uiteraard kiezen ook de winkels twee ontwikkelthema’s per jaar. Winkels met het EKO-keurmerk zijn daarmee de meest duurzame winkels voor levensmiddelen. Het aantal EKO-gecertificeerde winkels breidt dankzij de vernieuwing snel uit. Naast de ongeveer 85 reeds gecertificeerde winkels (waaronder alle Ekoplaza’s), worden morgen de 19 coöperatieve supermarkten van Estafette Odin gecertificeerd.
Winkels van Estafette Odin worden EKO
De certificaten worden op woensdag 18 januari, op de Bio-beurs, uitgereikt aan Merle Koomans van den Dries, Manager Marketing van Estafette Odin: “We zijn trots op deze certificering. We zijn dagelijks bezig met een duurzame wereld. Het is goed om aan de buitenwereld op een open en transparante manier te laten zien hoe we dat doen. Daarbij heeft het moeten vaststellen en concretiseren van de verbeterdoelen ook ons weer op scherp gezet. Een hele goede zaak dat het EKO-keurmerk in Nederland op die manier bijdraagt aan een verdere ontwikkeling en verbetering van duurzaam voedsel.”
De Estafettewinkels introduceren dit jaar allemaal volledig biologisch afbreekbare AGF-zakjes en hebben elk nog een tweede, eigen doel vastgesteld.