• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen zagen winst D66 niet aankomen
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Bewustere consument koopt steeds duurzamer

5 januari 2018|doorredactie|ineconomie

winkel
Nederlandse consumenten kopen bewuster en kiezen niet langer vanzelfsprekend voor nieuwe producten. 74 procent van hen geeft aan het koopgedrag deels of volledig te willen aanpassen. Dat geldt vooral voor 45- tot 59-jarigen (77 procent) en 60-plussers (82 procent). Voor jongeren geldt dat zij zich weliswaar bewust zijn van het belang van duurzaamheid, maar 40 procent past zijn leefstijl niet aan. De bereidheid om het koopgedrag aan te passen, wordt mede bepaald door het aanvaardbare prijsvoordeel. De prijs van tweedehands (-43 procent), gerecyclede (-25 procent) en refurbished (-35 procent) producten moet onder de prijs voor standaardproducten liggen. Opvallend is dat consumenten die nieuwe duurzame producten kopen hier 12 procent meer voor willen betalen dan voor standaardproducten. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A onder ruim 1.400 consumenten in opdracht van ABN AMRO.

Bewuste consument koopt vaker circulaire producten

De consument kiest vaker voor circulaire producten. 54 procent van de consumenten staat ervoor open duurzame producten te kopen. Voor tweedehands producten is dit zelfs 67 procent. Daarbij zijn consumenten eerder bereid om gerecyclede producten (46 procent) dan refurbished producten (38 procent) te kopen. Maar liefst 86 procent van de consumenten geeft aan duurzame producten aan te schaffen vanuit milieuoverwegingen. De bereidheid om tweedehands, gerecyclede en refurbished producten te kopen, loopt uiteen. Ook voor gerecyclede producten (82 procent) geldt namelijk dat deze worden aangeschaft vanuit milieuoverwegingen, terwijl men juist tweedehands (69 procent) en refurbished (65 procent) producten koopt vanuit kostenbesparing.

Kansen voor retailers om bereidwillige consumenten te overtuigen

Nu consumenten duurzaamheid omarmen en bereid zijn hun koopbeslissingen aan te passen, kunnen retailers hierop inspelen. “De trend om bewuster te consumeren houdt de komende jaren aan. Hierbij rekenen consumenten op prijsvoordeel bij circulaire producten, terwijl duurzame producten juist duurder mogen zijn. Retailers staan voor de uitdaging om glashelder te communiceren over het product en hoe de prijs is opgebouwd. 60 procent van de jongeren zegt bewust te kopen en het eigen koopgedrag (deels) te willen veranderen. Deze groep is echter minder vaak bereid hun koopgedrag aan te passen dan andere leeftijdsgroepen. Het is dus belangrijk om ook de nieuwe generatie te overtuigen met hoogwaardige, eigentijdse producten in combinatie met duidelijke communicatie over de prijs”, vertelt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN AMRO. “Maar liefst 82 procent van de 60-plussers is bereid om hun koopgedrag aan te passen. Nederland vergrijst en als winkelier is het slim om op de behoeften van deze doelgroep in te spelen.”

Het hele rapport is hier te downloaden.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • more and more and more
    De energietransitie bestaat niet13 november 2025 - 10:28
  • windenergie
    World Energy Outlook 2025: crisis of transitie?12 november 2025 - 13:13
  • Lachen om de plannen van Musk12 november 2025 - 10:08
  • duurzaamheidsverslag
    De CSRD duurzaamheidsrapportage, wat is het, voor wie en waar staan we nu?11 november 2025 - 14:31
  • lenteland
    Lenteland als voorbeeld voor het nieuwe boeren11 november 2025 - 10:50

Inzicht

  • fudura
    Netcongestie als groeikans: hoe bedrijven sterker uit de energiecrisis kunnen komen21 oktober 2025 - 09:30
  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • nieuwe spelers voor duurzaamheid mensen
    Duurzaamheid vraagt om nieuwe spelers11 oktober 2025 - 11:10

Opinie

  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Huizenprijzen blijven stijgen in 2018Kies de dierenverschrikker van het jaar
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten