Fossiele bedrijven als Shell, de luchtvaart- en de auto-industrie, kunnen hun extreem schadelijke producten promoten, zolang hun advertenties niet misleidend zijn. Misleidende advertenties zijn bij wet verboden en je kunt ze aanvechten in de rechtszaal en bij reclamewaakhonden. Maar er is ook een wet die bedrijven verbiedt om klimaatvernietigende producten te promoten. Die lag verborgen in de Europese bureauladen. Reclame Fossielvrij ontdekte hem.
In de zoektocht van Reclame Fossielvrij naar de beste manier om fossiele reclames te weren, stuitten ze op een ‘slapende’ EU-bepaling: een artikel in de audiovisuele mediadiensten-richtlijn (AVMD). In artikel 9 van die richtlijn staat dat reclame niet tot gedrag mag aansporen dat schadelijk is voor de gezondheid of in hoge mate schadelijk is voor het milieu. De wet die fossiele reclame verbiedt is er dus al, hij moet alleen snel gehandhaafd worden.
Fossiele reclames vallen volgens Reclame Fossielvrij onder deze bepaling. Want reclames wakkeren de kooplust aan voor vliegreizen, cruisereizen en auto’s met een fossiele brandstofmotor. Dat is zeer schadelijk voor klimaat en milieu en bovendien schadelijk voor de volksgezondheid.
De EU-richtlijn geldt in heel Europa. In Nederland is ze omgezet in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. Maar voor zover bekend wordt deze bepaling nog nergens ingezet om fossiele reclames aan banden te leggen.
Reclame Fossielvrij start daarom een campagne die is gericht op
– officiële erkenning dat fossiele reclame onder deze bepaling valt;
– handhaving van het bestaande verbod.
Deze EU-wet kan een belangrijke rol spelen om mens en planeet te beschermen tegen de gevolgen van fossiele verspilling en overconsumptie.
Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.
( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )