• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Gedragsverandering en klimaat is een taaie combinatie

15 oktober 2024|doorredactie|induurzaam ondernemen, duurzaamheid

gedragsverandering

Nederlanders beperken zich bij hun klimaatvriendelijke acties vrijwel volledig tot hun rol als consument: biologisch eten kopen, water besparen en vaker met de trein. Andere rollen, bijvoorbeeld die van actief burger, staan nauwelijks op het netvlies, terwijl het rendement ervan vaak groter is. Dat is een van de belangrijkste uitkomsten van het mede door de Turing Foundation ondersteunde onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) naar klimaatvriendelijke gedragsverandering.  

95 Procent van klimaatvriendelijke gedragingen die door 1124 ondervraagden worden genoemd in het onderzoek, heeft betrekking op consumptiepatronen. Dat je als burger ook met stemgedrag invloed hebt, werknemer bent die zijn baas kan overtuigen om het leasepark te elektrificeren en als verenigingslid  je voetbalclub duurzaam kunt maken zit nauwelijks in het bewustzijn. ‘De impact van dergelijke rollen is veelal beduidend groter dan een water besparen of afval scheiden’, zegt hoofdonderzoeker en gedragswetenschapper Reint Jan Renes.

Weinig inzicht in impact

Het gedragsonderzoek van de HvA, dat deels synchroon loopt met de ontwerpwedstrijd Posters for the Planet van de Turing Foundation, is bedoeld om meer inzicht te krijgen in welke kennis en triggers mensen helpen om hun klimaatbelastende gewoontes aan te passen. Het onderzoekt bevestigt het beeld dat drie op de vier Nederlanders bezorgd is over het klimaat maar worstelt met de vraag hoe ze kunnen bijdragen. De ondervraagden, die zijn opgedeeld in vier inkomensgroepen, hebben lang niet altijd de juiste perceptie van het effect van hun gedrag. Zo hebben ze grote verwachtingen van afval scheiden en water besparen, terwijl die een veel lagere impactscore hebben dan bijvoorbeeld kleiner wonen. Dat wordt door ondervraagden zelden genoemd als iets waarover ze nadenken in relatie tot het klimaat.

De onderzoekers zien ook het verschijnsel solution aversion terug in dit onderzoek. Dit is het fenomeen dat verschillende inkomensgroepen oplossingen vooral zien in gedragingen die verder weg liggen van hun eigen levenspatroon. Van de 61 procent die voor minder vliegen is, komen veel voorstanders uit de lage inkomensgroepen die zelf weinig vliegen (54 procent van de Nederlanders vliegt bijna nooit). Hogere inkomens vliegen juist veel en hebben weinig zin dat op te geven. Deze groep schat daarentegen het effect van elektrisch rijden heel hoog in, maar hebben ook de financiële armslag om dat te betalen.

Niet mijn vlees

Voor alle inkomensgroepen geldt dat er weinig animo is voor minder vlees eten (78 procent eet minstens drie keer per week vlees). Dit onderstreept dat mensen moeite hebben om verworvenheden op vrijwillige basis in te leveren, iets dat ook uit eerdere onderzoeken blijkt. De onderzoekers waren wel verrast door de bijval in het onderzoek voor niet-vrijwillige gedragsverandering bij fossiele brandstoffen. Een meerderheid steunt het idee dat de overheid regels stelt voor afname van fossiel gebruik. Ook een limiet op het aantal vliegreizen is voor een aanzienlijke groep bespreekbaar.

De onderzoekers wijzen op een ander scheef beeld bij de ondervraagden als het gaat om wie de sleutel voor de oplossing in handen hebben. De respondenten wijzen eerst naar de overheid (43 procent) en het bedrijfsleven (39 procent). De burger bungelt onderaan (18 procent). Maar gespiegeld aan het Bruto Binnenlands Product (BBP) is de consument met een aandeel van 60 procent in het BBP juist de partij met de meeste slagkracht. Ook op die manier onderschat de burger zijn mogelijkheden. Door niet als individuele consument te denken, maar als collectief, kan een flinke vuist worden gemaakt, bijvoorbeeld tegen milieuonvriendelijke bedrijven – het zogenoemde ‘stemmen met je portemonnee’. Dergelijke consumentenacties zijn een relatief effectieve manier om ondernemingen in beweging te krijgen.

Dat Nederlanders hun vermogen om impact te maken onderschatten en hun rol beperken tot die van consument, is niet nieuw, maar de omvang van 95 procent wel. ‘Dat zo’n grote groep een smalle bril op zet, daar keken we van op’, zegt gedragswetenschapper Renes.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Nieuwe langetermijn verkenning CPB schiet fundamenteel te kort CBP verkenning Nederland 2050 zonnepanelen De toekomst van duurzaam toerisme: een groenere wereld
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten