Nieuwe en onverkochte producten worden op grote schaal vernietigd. Zo gaan er in Nederland jaarlijks 1,2 miljoen kledingstukken in de shredder of de verbrandingsoven en tussen de 700 en 900 miljoen ton voedsel wordt vernietigd.
Naar aanleiding van schandalen in het buitenland is het goed mogelijk dat ook in Nederland voor miljoenen euro’s aan nieuwe maar onverkochte elektronica, wasmachines en boeken wordt vernietigd. Dit terwijl Nederland als ambitie heeft om in 2030 50% minder grondstoffen te gebruiken. GroenLinks pleit daarom voor een verbod op het vernietigen van nieuwe producten.
GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger: ‘Kennelijk is het goedkoper om spullen te vernietigen dan om ze terug te zetten in de schappen of kleine reparaties uit te voeren. Het is toch bizar dat ongedragen kleding wordt verbrand. Dat is echt een exces van de consumptiemaatschappij en rijmt niet met een circulaire economie waar we allemaal naar toe willen.
In juni kwam aan het licht dat Amazon in Duitsland op grote schaal retour gezonden producten vernietigt. Dagelijks werden voor tienduizenden euro’s wasmachines, matrassen en andere producten kapotgemaakt en weggegooid. Teveel gedoe om het opnieuw in te pakken of een klein gebrek te repareren. Ook het Franse modemerk Burberry verbrandt voor miljoenen aan onverkochte kledingstukken. Het merk is bang dat de kleding anders bij de ‘verkeerde doelgroep’ terecht komt, wat slecht is voor het imago.
In Frankrijk is in 2016 een wet aangenomen die supermarkten verbiedt voedsel weg te gooien. Sindsdien heeft 94% van de Franse supermarkten een convenant met een voedselbank. Daarnaast zijn ze veel slimmer gaan inkopen. Kröger: ‘We moeten veel beter omgaan met de schaarse grondstoffen die we hebben. In Frankrijk leidt het vernietigingsverbod tot slimmer inkopen en minder verspilling. Daar hebben uiteindelijk ook de fabrikanten baat bij.’
Burberry heeft inmiddels in een persbericht aangekondigd dat het bedrijf per direct met het vernietigen van ‘onverkoopbare producten’ stopt. “Moderne luxe betekent ook dat je sociaal en milieu verantwoord moet zijn,” aldus CEO Marco Gobbetti in het persbericht.