Bijna de helft van de Nederlanders (46%) vindt duurzame of maatschappelijk verantwoordelijke aspecten belangrijk bij de aanschaf van producten en diensten. Bij producten met directe duurzame voordelen voor de consument (bijvoorbeeld in kosten of gezondheid), ligt dit aandeel hoger. Voor energie, witgoed en verschillende foodcategorieën bedraagt het zelfs meer dan 60%. Dat blijkt uit het onderzoek Dossier Duurzaam.
Gaf in 2016 nog 29% van de ondervraagden aan dat ze bereid zijn extra te betalen voor duurzaamheid, in 2017 was dat 32% en dit jaar stijgt het naar 36%. Als consumenten duurzame producten of activiteiten van een bedrijf aansprekend vinden, geeft zelfs vier van de vijf aan dat er bereidheid is daarvoor ook iets meer te betalen: gemiddeld 14 tot 22%. “De grotere bereidheid extra te betalen illustreert dat mensen positiever staan ten aanzien van duurzaamheid. Mensen willen consumeren zonder schuldgevoel. Maar ook de toegenomen kwaliteit van duurzame producten speelt daarbij een rol. De economische groei geeft mensen bovendien meer financiële armslag,” aldus Annemarie Perquin, onderzoeker van Dossier Duurzaam.
Nederland wordt groener
De groep consumenten met een positieve basishouding ten aanzien van duurzaamheid is de afgelopen jaren in omvang toegenomen. Ook dit jaar neemt die weer verder toe: van 59% naar 63%.
Dat zie je ook terug bij projecten en initiatieven die bijdragen aan duurzaamheid, zoals Repair Café, waar je kapotte apparaten in een gezellige sfeer kan laten repareren. Zodat ze jaren weer meegaan, van koffieapparaat tot je Makita accu combiset.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan als ondersteunend lid. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Ook kun je gereedschap doneren aan stichting Gered Gereedschap. Die knapt het weer op en verspreid het via projecten in arme landen, waar ze deze gereedschappen goed kunnen gebruiken.
Onderzoek
Dossier Duurzaam is een marktonderzoek dat inzichten geeft in de houding van de Nederlandse consument, ten aanzien van duurzaamheid en MVO. Dossier Duurzaam wordt sinds 2008 jaarlijks gehouden onder ruim 1.700 consumenten. Zij hebben vragen beantwoord over duurzame trends, de rol van duurzaamheid binnen specifieke sectoren en hebben beoordeeld hoe merken in hun ogen scoren op het gebied van duurzaamheid. Dit jaar zijn ook aansprekendheid en bereidheid extra te betalen voor concrete duurzame proposities gemeten voor koffie, retailers, wasmachines en banken.