Ieder jaar heeft de bouw- en installatiebranche, en in het bijzonder de bedrijven die zich bezighouden met verduurzaming, het drukker dan ooit. Van hybride warmtepompen tot warmte-terugwin-installaties, het is geen geheim dat er extreem veel vraag is naar specialisten binnen deze branche. En dat gaat de komende tijd nog lang niet veranderen. Zowel voor het aantrekken van nieuwe klanten maar toch echt in het bijzonder voor het aantrekken van nieuw personeel, wordt SEO steeds vaker ingezet.
De zichtbaarheid van bedrijven in de branche speelt een belangrijke rol hierin. Daarom zien verschillende vooraanstaande SEO-specialisten dat de bouw- en installatiebranche met een focus op verduurzaming steeds vaker aanklopt.
SEO? Wat is dat eigenlijk?
SEO is bij een enkeling in de branche bekend. Heel vreemd is dat niet, aangezien het niets met verduurzaming te maken heeft. Voor bedrijven in de branche is SEO echter een steeds belangrijker kanaal om de zichtbaarheid te verhogen. Een korte uitleg van SEO:
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is de praktijk van het verbeteren van de positie van een website op zoekmachines zoals Google. Het helpt om de hoeveelheid en de kwaliteit van het verkeer naar een website vanuit zoekmachines te vergroten.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan met een donatie. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Er zijn verschillende factoren die de positie van een website in zoekmachines kunnen beïnvloeden. Drie van de belangrijkste zijn:
Inhoud: De inhoud van een website moet van hoge kwaliteit zijn en relevant voor de doelgroep van de website. Het moet ook passend gebruik maken van relevante trefwoorden.
Linkbuilding: Linkbuilding is het proces om andere websites zover te krijgen dat ze teruglinken naar jouw website. Dit helpt om de geloofwaardigheid en autoriteit van de website te verbeteren, wat op zijn beurt de ranking in zoekmachines kan verbeteren.
Site snelheid: De snelheid waarmee een website laadt is een belangrijke factor voor zowel de gebruikerservaring als de positie in zoekmachines. Websites die snel laden scoren meestal beter in zoekmachines.
Zichtbaarder voor potentiële klanten die willen verduurzamen
Een hogere positie door bepaalde elementen binnen en buiten een website te verbeteren dus, dat is SEO. Wanneer je nu zoekt op een term als ‘spouwmuurisolatie’ of ‘vloerisolatie’, kom je al snel specialisten in verduurzamen tegen. Dit zijn veelal partijen die een SEO specialist hebben ingehuurd om hun website op de bovenstaande punten te verbeteren. Omdat SEO vaak een proces van meerdere jaren is, komen we vooral partijen tegen die al langere tijd binnen de branche actief zijn. Het is dan ook interessant om eventuele verschuivingen in de zoekmachines komende jaren in de gaten te houden. Een van de voordelen van SEO is dat er altijd nieuwe strategieën mogelijk zijn, waardoor ook nieuwe toetreders een eerlijke kans hebben om in Google bovenaan te staan.
Zichtbaarder voor potentiële werknemers
Ook voor het werven van personeel wordt SEO steeds vaker in de verduurzamingsbranche gebruikt. Potentiële kandidaten die in Google zoeken naar banen in de bouw- en installatiebranche, komen in toenemende mate bedrijven actief in de verduurzaming van woningen tegen. Dat is hard nodig, want het is geen geheim dat er een enorm te kort is aan kwalitatief personeel binnen de branche.