Jouw webshop kan niet bestaan zonder logistiek. Logistieke processen vormen de spil van onze samenleving. Zonder deze processen zouden producten nooit van bedrijven naar de consument vervoerd kunnen worden. Hoewel deze processen noodzakelijk zijn voor het bestaan van jouw webshop, hebben ze ook een keerzijde. Ze hebben namelijk een grote impact op het milieu. Meestal wordt er onvoldoende tot geen rekening gehouden met duurzaamheid. Hier valt dan ook veel winst te behalen. Zeker nu de rest van onze samenleving wel steeds groener wordt. Een duurzame logistiek is een must voor iedere webshop-eigenaar die er alles aan doet om zijn of haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Maar hoe pak je dit aan?
Retourprocessen verbeteren
De wereld van e-commerce groeit met de dag. Omdat consumenten steeds vaker online bestellingen plaatsen, zien we ook de retouren toenemen. Dit is uiteraard niet erg duurzaam. Er zijn wel dingen die je kunt doen om de retourprocessen te verduurzamen.
Op de eerste plaats door het retourneren makkelijker te maken. Verbeter jouw retourproces met een RMA-module bijvoorbeeld. Zo heb je hier zelfs nauwelijks nog omkijken naar en regelt de consument dit voor het grootste deel gewoon zelf.
Maar waarom is dit duurzamer? Simpel. Doordat het aanmelden en verzenden van retouren makkelijker wordt, hou jij tijd over om je op andere punten te richten. Denk bijvoorbeeld aan het kiezen van duurzaam verpakkingsmateriaal en het bieden van een betere klantervaring.
Wist je dat het ook duurzamer is om je logistieke processen voor een groot deel uit te besteden. Een deskundig bedrijf zoals https://www.monta.nl/ weet precies wat nodig is om je fulfilment te verduurzamen en maakt opschalen makkelijker, zonder dat je hiervoor zelf een groter bedrijfspand nodig hebt.
Duurzaam verpakkingsmateriaal
Helaas worden veel producten nog op de verkeerde manier verpakt. Zo wordt er regelmatig te veel verpakkingsmateriaal gebruikt. Hier valt dan ook de eerste winst te behalen. Kies voor een verpakking die ook daadwerkelijk past bij de grootte van het product dat je distribueert.
Daarnaast is het ook slim om eens kritischer te kijken naar de verpakkingsmaterialen die worden gebruikt. Kies bijvoorbeeld voor gerecyclede materialen of materialen die biologisch afbreekbaar zijn.
Verduurzamen van transportmiddelen
Verdiep je ook in de wijze waarop producten worden vervoerd. Hier valt veel winst te behalen. Zo kiezen steeds meer bedrijven bijvoorbeeld voor elektrische transportmiddelen om zo de CO2-uitstoot gedurende de levensloop van hun producten te verminderen. Het kan ook helpen om verschillende transportbedrijven aan te spreken. Veel transportbedrijven hechten tegenwoordig waarde aan duurzaamheid en ondernemen diverse acties om het transport te verduurzamen. Door in zee te gaan met één van deze bedrijven, creëer je direct een groenere reputatie voor jouw bedrijf.
Efficiënter plannen
Soms zien we dat bedrijven niet efficiënt genoeg plannen. Hierbij zijn er bijvoorbeeld medewerkers die constant omslachtige ritten maken. Ze rijden van hot naar her en maken dus geen efficiënte routes om brandstof te besparen. Door efficiënter te plannen kan het milieu bespaard worden en kunnen zelfs kosten bespaard worden. Heb je bijvoorbeeld meerdere orders op dezelfde route? Dan is het prettig als deze verzameld worden en tegelijkertijd weggebracht worden. Dit is vooral een uitkomst voor kleinere webshops waarbij de meeste bestellingen nog zelf vervoerd worden.