Zodra ik teveel belminuten of data verbruikt heb, krijg ik een sms’je van mijn provider. Fijn! Daar kan ik direct mijn gedrag op aanpassen. Waarom word ik door mijn energieleverancier dan niet wakker geschud op het moment dat ik meer dreig te verbruiken dan normaal? En is het bovendien niet onze gezamenlijke opdracht om te zorgen dat de CO2-uitstoot verminderd wordt en we fossiele brandstoffen minder uitputten?
Inzicht noodzakelijk
Alles valt of staat met inzicht. Om maar weer de parallel met de telecombranche te trekken: op je telefoonrekening zie je precies de prijs voor ieder telefoontje en weet je hoeveel MB’s je verbruikt met het bekijken van een filmpje. Maar heeft iemand enig idee hoeveel kWh je verbruikt met een uurtje televisie kijken? En hoeveel je extra verbruikt, bijvoorbeeld tijdens de kerstvakantie van de kinderen? In de huidige situatie is het net alsof je boodschappen doet in een supermarkt zonder prijsaanduidingen en pas aan het einde van de maand een totaalfactuur toegestuurd krijgt. Onoverzichtelijk en zonder controle.
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat dagelijkse of wekelijkse feedback op ons gedrag leidt tot een energiebesparing van 8,4%, simpelweg omdat gebruikers bewuster omgaan met hun verbruik. Real-time inzicht in het verbruik kan zelfs leiden tot een besparing van 12%. Dat is uiteraard een goede zaak voor het klimaat, maar daarnaast merkt ook iedereen dat in zijn of haar portemonnee.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan met een donatie. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Gedragsverandering noodzakelijk
Energie zal de komende jaren, net zoals we bij afvalsortering hebben gezien, een duurzame gedragsverandering doormaken. Wat nu normaal verbruik is, zal over tien jaar ondenkbaar zijn. Huishoudens zullen gedecentraliseerde power units worden met slimme toestellen op basis van internet of things. Er zal veel meer groene stroom zijn en daarvoor zullen investeringen nodig zijn. In tussentijd moeten we vooral minder energie verbruiken. Om dat te kunnen doen, hebben we dringend een beter overzicht nodig van dat verbruik. Als energieleveranciers slim zijn, nemen ze zelf het heft in handen in plaats van te wachten tot overheid met regels komt. Waarom zou je je klanten “dom” houden? Zoiets eenvoudigs als het versturen van een sms’je op het moment dat je klant meer energie verbruikt dan normaal of gemiddeld kan geen grote uitdaging zijn.
Nu met de klimaattop in Parijs maak ik mij weer extra zorgen over energie en onze toekomst. Daarom denk ik na over slimme oplossingen die de milieulast verminderen. Waarom wachten tot de beleidsmakers actie ondernemen? We moeten ons niet alleen zorgen maken over het klimaat, we moeten er iets te doen. Samen. Nu.
De Vlaamse Stefan Grosjean is oprichter en CEO van Smappee, het bedrijf achter de onafhankelijke slimme energiemonitor die inzicht geeft in het energieverbruik in huis op apparaat niveau.