like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Kledingmerken dragen nog steeds bij aan kinderarbeid in Bangladesh

Van: op 25 januari 2017

De gemiddelde werknemer in de Bengalese kledingindustrie krijgt slechts een derde betaald van wat wordt beschouwd als een leefbaar loon. Lage lonen en lange werktijden blijken een belangrijke rol te spelen bij de beslissing van ouders om hun kinderen van school te halen en uit werken te sturen. Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie.

Dit zijn belangrijke bevindingen van het rapport Branded Childhood dat werd gepubliceerd door de Stop Kinderarbeid coalitie en SOMO. Bijna 50% van de textiel geproduceerd in Bangladesh wordt geëxporteerd naar de Europese Unie. Daarom moeten internationale merken en retailers er voor zorgen dat de rechten van alle werknemers én hun kinderen worden gerespecteerd.

 

Indirecte kinderarbeid

Er werken nog steeds meer dan 3,5 miljoen kinderen van 5 tot 17 jaar in Bangladesh. De hoogste concentratie werkende kinderen is te vinden in Dhaka Division waar naar schatting 690.000 kinderen zijn betrokken bij kinderarbeid.

Kinderarbeid in op export gerichte kledingfabrieken in Bangladesh is in de afgelopen jaren aanzienlijk afgenomen, mede door het ‘zero tolerance’ beleid van de inkopende bedrijven. Dit rapport echter richt zich op een meer verborgen aspect van kinderarbeid. Voor het onderzoek werden 75 werknemers met kinderen geïnterviewd die werkzaam zijn in 14 verschillende fabrieken die kleding voor de internationale markt produceren.

De werkende kinderen uit het rapport maken geen deel uit van de toeleveringsketens van de inkopende bedrijven, maar zijn de kinderen van de textielarbeiders. Ze werken thuis of in andere bedrijven, soms in heel andere sectoren. De werknemers ontvangen lage lonen en maken lange werkdagen. Dit draagt zonder twijfel bij het feit dat hun kinderen veel minder naar school gaan en regelmatig werken, bij bedrijven dan thuis.

"De verantwoordelijkheid van bedrijven om kinderarbeid aan te pakken strekt zich ook uit tot 'indirecte kinderarbeid', mede veroorzaakt door lage lonen en lange werktijden voor volwassenen. Daarom moeten bedrijven de invloed van hun inkooppraktijken op de werknemers én hun kinderen beoordelen", zegt Gerard Oonk, senior beleidsmedewerker van de Stop Kinderarbeid coalitie. "De verontrustende verhalen in het rapport maken duidelijk dat er dringend actie nodig is en dat bedrijven snel moeten zorgen voor een leefbaar loon waarmee volwassen werknemers in hun basisbehoeften kunnen voorzien."

 

Grote groep merken moet in actie komen

Veel internationale kledingmerken en retailers laten hun producten in Bangladesh maken, waarvan zeven Europese en Amerikaanse bedrijven aan de orde komen. Deze bedrijven werden geïdentificeerd als inkopers van de onderzochte fabrieken via openbare leverancierslijsten van de ondernemingen, en door de analyse van exportgegevens.

Er is echter een veel grotere groep merken en retailers die hun producten van de onderzochte fabrieken betrekken. De verantwoordelijkheid om de arbeidsrechtenprobleem ligt aan te pakken dus niet alleen bij de merken en retailers die in dit rapport worden genoemd ligt.

Stop Kinderarbeid en SOMO dringen er bij alle bedrijven die inkopen in Bangladesh op aan om passende maatregelen te treffen om een leefbaar loon en goede werkomstandigheden voor de werknemers in hun toeleveringsketen te waarborgen, waardoor hun kinderen naar school kunnen gaan en van hun kindertijd kunnen genieten.

Download  het rapport ‘Branded Childhood’

 

Lees meer over:

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws



 


Reacties: (1)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Tjara schreef:

    Langzamerhand komen we om in de ‘spullen’ en dat veroorzaken we toch echt helemaal zelf door een gruwelijk gebrek aan ZelfbewustZijn!

    Kringloopwinkelen wordt steeds meer Bon Ton..In mijn stad rijden de buitenlanders er af en aan, met dieselslurpende Mercedessen, om de spulen door te verkopen in hun landen van oorsprong in het Oosten van de EU.
    Op MP e.d.sites…onvoorstelbaar veel spullen.
    Waar vroeger de sok en broek gedragen werd tot het stoppen niet meer kon…haal je nu een nieuwe spijkerbroek voor een tientje. Hoe je moet stoppen lijkt niemand meer te weten… Kijken we waar én hoe die kleding gemaakt is én waar het vandaan komt…heeft het een lange geschiedenis achter de rug die in geen enkel opzicht duurzaam te noemen is. Ja…maar je wilt toch een beetje meegaan met de mode?!
    Wie bepaalt dat? Dat bepaal je toch zeker zelf?!
    Het hedonisme breekt ons op…van 10 soorten chips tot ieder seizoen je’laten dwingen’ die andere kleur shirt te dragen..
    Niet meegaan in de mode is haast equivalent aan…’niet van deze tijd…zaken zullen wel slecht gaan…kijk..Skoda ipv Audi…nog geen all-in-one telefoon? Ach…kneus…’. Herkent U zichzelf hier ergens in? Vast wel!
    En wat doet U of uw partner of kind als de uitverkoop weer is begonnen?

    Een ommekeer in ons dagelijks ‘denken’, ten behoeve van onszelf en volgende generaties is verschrikkelijk hard nodig. Het vak Bewustwording zou verplicht ingevoerd moeten worden op scholen, maar absoluut ook in de opvoeding thuis in de directe omgeving!

    Wie ben jij Zelf en hoe verhoud je je tot de ander…naast je..of die je spotgoedkope broek, met gevaar voor eigen leven én onwetend milieuvernielend’ in elkaar heeft gezet…??

    Verandering moet van onderop en binnenuit komen…van bovenaf werkt te langzaam en er zijn te veel lobby’s die de zaak traineren!

    Ditzelfde geldt voor medicijngebruik…make-up gebruik..vervoergebruik..
    voedsel, grond- en waterverbruik etc etc.

    Een betere wereld begint bij onszelf…bij mij…bij jou!