• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen zagen winst D66 niet aankomen
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Plugin hybride, XXXL

1 november 2015|doorredactie|inmobiliteit

pluginxxxlAudi heeft bij zijn fabriek in Ingolstadt nieuwe transportlocomotieven in gebruik genomen. Het belangrijkste kenmerk van de 1.000 pk sterke geweldenaars is de milieuvriendelijke hybride-aandrijving.

Audi streeft naast duurzame mobiliteit ook naar duurzame logistiek. De nieuwe hybride locomotieven sluiten daar perfect bij aan. Vergeleken met hun voorgangers verbruiken de locs van Alstom minder energie en stoten ze minder schadelijke stoffen uit. In combinatie met de nieuwste ondersteltechniek zetten de plug-in hybrides nieuwe standaarden op het gebied van rangeermogelijkheden en railtransport.

Emissievrij als het nodig is
De nieuwe locomotieven kunnen gedurende circa twee uur in elektrische modus functioneren. Daarvan wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt als ze in fabrieksgebouwen rijden. Tijdens pauzes wordt de batterij opgeladen met CO2-neutrale elektriciteit. Tijdens de diensten wordt hij geladen door de dieselmotor van de loc. De hybride locomotieven zijn aanzienlijk stiller dan conventionele exemplaren en bovendien is hun CO2-uitstoot 50% lager. Bij Audi leidt dat tot een vermindering van de CO2-uitstoot van 60 ton per jaar. De ingebruikname van de locomotieven is een nieuwe stap op weg naar de CO2-neutrale Audi-fabrieken.

18 kilometer spoor
Op het Audi fabrieksterrein in Ingolstadt ligt 18 kilometer spoor. Elke dag komen er voor Audi 15 goederentreinen aan op het station Ingolstadt Noord. Hun vracht bestaat uit onderdelen, motoren, transmissies en Audi’s uit andere fabrieken die klaar zijn voor aflevering. In Ingolstadt werken 17 machinisten. Elke locomotief voert elke dag circa 75 rangeerbewegingen uit en wordt per jaar zo’n 3.800 uur ingezet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • links rechts politiek
    Peilingen zagen winst D66 niet aankomen3 november 2025 - 07:00
  • rijkste 1 procent
    Superrijken plunderen het klimaat31 oktober 2025 - 09:26
  • teflon pfas
    Teflon en PFAS afbreken kan, het begin is er30 oktober 2025 - 13:05
  • zonnepanelen
    Alarm: eigenaren van zonnepanelen betalen straks voor teruglevering29 oktober 2025 - 09:58
  • klimaatschade door het leger
    Uitvoering milieumaatregelen defensieplannen onzeker28 oktober 2025 - 10:04

Inzicht

  • fudura
    Netcongestie als groeikans: hoe bedrijven sterker uit de energiecrisis kunnen komen21 oktober 2025 - 09:30
  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • nieuwe spelers voor duurzaamheid mensen
    Duurzaamheid vraagt om nieuwe spelers11 oktober 2025 - 11:10

Opinie

  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Nieuw tv-programma Mijlpalen voor ParijsWRR wil naar duurzaam voedselbeleid, supermarkten niet
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten