• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Serious Request of smart Charity Porn?

26 december 2014|doorGastauteur|inmaatschappij, water

bluepump‘Let’s clean this shit up’ en geef voor veilig drinkwater in Afrika. Zo overspoelde de grote boodschap van 3FM vorig jaar de media en haalde ruim € 12 miljoen op. Wat is ermee gebeurd? Ook het Rode Kruis moet met de billen bloot, maar erg overtuigend is het allemaal niet. Het meeste geld gaat op aan van alles en nog wat, maar niet aan duurzaam water. Het is niet anders, ‘Shit happens’.

Geven voor het goede doel, geeft vooral een goed gevoel. Volgens de statistieken van het CBF gaat er jaarlijks in Nederland in totaal bijna € 4 miljard om in de goede doelen sector. Dat is veel geld. Maar het CBF houdt niet of nauwelijks bij hoe het goede geld besteed wordt. Dat is ook lastig en eigenlijk willen we dat ook liever niet weten. Doe wel en kijk niet om. Maar wat nu als jouw ellende wordt gebruikt om elders veel geld op te halen. Hoe denk je er dan over? Dan wil je toch ook wel op zijn minst dat er iets van de jackpot jouw kant op komt. Of is jouw ellende alleen maar interessant als marketing object en wordt je eigenlijk gebruikt in tv-spotjes als een soort Charity Porn, om vooral maar veel geld op te halen?

De ongetwijfeld goed bedoelde acties van 3FM Serious Request hebben een steeds hoger Charity Porn-gehalte. De nieuwe Hands of our girls-actie past in een aanpak die is gebaseerd op een steeds beter uitgekiende marketingstrategie. Met een aangrijpende trailer krijg je even een shot ellende onder de gordel. Dat wekt meteen boosheid en een schuldgevoel op, een goede mix om flink te geven. Op zich niets mis mee, als het geld dan ook vooral aan dat probleem besteed wordt. Wel zo fair naar de lokale acteurs, maar die zien er vaak maar bitter weinig van terug.

Terwijl de 3FM-dj’s zich weer voor zes dagen hebben laten ‘opsluiten’ in het Glazen Huis, probeer ik daarom mijn gevoel van boosheid en mededogen te onderdrukken en ga kijken wat er met de € 12 miljoen van vorig jaar gebeurd is. Op de website van Radio 3FM staat een korte opsomming. Het gaat vooral om zeep uitdelen, bouwen van toiletten (gaten in de grond met een deksel) en maken van ‘wasfaciliteiten’, dat zijn voornamelijk plastic jerrycans aan een touwtje. Ook zijn er circa 100 waterpompen bijgekomen. Als je goed leest, lijkt het erop dat ruim € 10 miljoen opgaat aan het rondreizen van experts die ‘watermanagementtraining’ geven. Dat zijn cursussen voor de locals om te leren handenwassen, toiletten te maken en zuinig zijn met water, want dat zouden ze nog niet weten. Waar het vooral om schijnt te gaan, is hoeveel mensen er ‘bereikt’ worden, alsof het een kwestie is van zieltjes winnen.

Nu heb ik alle respect voor het vele goede werk dat het Rode Kruis doet bij rampen en in oorlogssituaties, daarom begrijp ik hier helemaal niets van.

Welk probleem is hiermee nou opgelost? Om handen te wassen zal je toch op zijn minst water moeten hebben en dan lijkt me 100 waterpompen toch een beetje mager, zeker als je € 12 miljoen moet opmaken. Bovendien, gezaghebbende organisaties zoals de WereldBank en UNICEF geven aan dat juist in probleemgebieden soms meer dan 50% van die pompjes het niet meer doen door gebrek aan onderhoud. Dus je zou verwachten dat het Rode Kruis daar vooral aandacht aan zou besteden. Hoe garanderen ze bijvoorbeeld de duurzaamheid van deze 100 waterpompjes en waar staan ze eigenlijk. Met andere woorden: is het effectief en transparant?

Van Charity Porn naar Fair Trade

Het beeld dat deze Charity Porn van Afrika geeft klopt ook niet. Afrika is een continent in opkomst en ontwikkelt zich vooral op eigen kracht. Natuurlijk zijn er problemen, maar die los je niet op met goed bedoelde liefdadigheid met lege lesje aan een touwtje als er op de meeste plaatsen gewoon nog steeds geen water is. De aanpak van het Rode Kruis lijkt helaas meer op het bekende ‘pleisters plakken’ en heeft weinig te maken met de broodnodige structurele hulp. Schoenmaker blijf bij je leest zou ik zeggen, of heb meer aandacht voor duurzaamheid

Het kan ook anders. Om te beginnen zou je moeten zorgen dat als er een pomp ergens geplaatst wordt, dat deze het gewoon blijft doen. Er zijn nu ook betere pompen, zoals de Nederlandse BluePump, maar die kosten wat meer. Als je dan moet kiezen tussen 100 goedkope ‘plofpompjes’ die niet lang meegaan, of 50 duurzame pompen, dan kiest men toch weer voor de goedkoper oplossing. Maar we hebben € 12 miljoen? Van die kortzichtige mentaliteit moeten we af, want anders blijven we maar plaatjes draaien voor weer 100 nieuwe pompjes van 3FM. Kan dat niet beter?

Een goed voorbeeld van een moderne en transparante aanpak kan je vinden bij FairWater, een Nederlandse organisatie met een no-nonsense aanpak die in veel landen in Afrika actief is. Voor elke € 2.500,- wordt een kapotte pomp vervangen door de duurzame Nederlandse BluePump. Er zijn al meer dan 1.000 BluePumps in Afrika. Hopelijk is er nog wat over van de € 12 miljoen en doet het Rode Kruis er ook een paar? Het onderhoud van de pomp wordt gegarandeerd door het lokale bedrijf dat de pompen installeert. Hoe dat precies in zijn werk gaat zie je op de website www.geefwater.nl

Paul van Beers

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Tien groene voornemens voor 2015Transitie als trend voor 2015?
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten