Op plastic flessen was het al zo, en vanaf 1 april zit er ook statiegeld op blikjes. Per blikje wordt 15 eurocent statiegeld gerekend. Net als voor kleine plastic flesjes. Inleverapparaten zijn te vinden op ruim 27.000 innameplekken. Consumenten kunnen kiezen wat ze met hun statiegeld doen: bij supermarkten krijgen ze het terug, bij bijvoorbeeld bioscopen en sportclubs is afgesproken dat het naar een goed doel gaat.
Het doel van de maatregel is de circa 2 miljard blikjes die jaarlijks over de toonbank gaan in te zamelen en te recyclen en zo te voorkomen dat een deel in ons milieu belandt.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen: “Ik ben heel blij dat het nu eindelijk zo ver is. Ik verwacht dat er door statiegeld veel minder blikjes in het zwerfafval terecht komen en dat is goed nieuws voor onze leefomgeving en het milieu. Daarnaast kunnen alle blikjes die worden ingeleverd, opnieuw worden verwerkt tot nieuwe grondstoffen. Het is dus ook weer een mooie stap richting de circulaire economie!”
Sinds de invoering van statiegeld op kleine flesjes, is het aantal plastic flessen in het zwerfafval al met meer dan 50% afgenomen. De verwachting is dat de impact van statiegeld op blik ook groot zal zijn.
Nederland sluit zich met statiegeld op blikjes aan bij onder andere Duitsland, Finland, Noorwegen en Denemarken.
Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.
( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )
Minister Jetten: gemeenten moeten binnen halfjaar van Gazprom-contract af
/in Kort/door redactie
Minister Jetten heeft aan de Tweede Kamer toegezegd dat gemeenten binnen een half jaar hun Gazprom-contracten moeten beëindigen.
Rabo Carbon Bank verkoopt eerste carbon credits op Nederlandse bodem
/in Kort/door redactie
De eerste credits van de Rabo Carbon Bank op Nederlandse en Amerikaanse bodem zijn verkocht aan Hoogwegt, Interpolis, Vattenfall, Greenchoice en Interfood.
Reclame Code Commissie: KLM misleidt met CO2-neutraal en CO2ZERO
/in Kort/door redactie
De Reclame Code Commissie (RCC) heeft beslist dat KLM zijn klanten misleidt door hen het idee te geven dat zij hun vlucht volledig kunnen neutraliseren als zij compensatie kopen.