Hoe kleiner en lokaler het bedrijf, hoe tevredener de werknemer. Dat stelde een nieuwe studie vast.De Amerikaanse Baylor-universiteit ging bij 1700 werknemers het verband na tussen de omvang en eigendomsstructuur van een bedrijf, en de tevredenheid en betrokkenheid bij de werknemer.
Bij kleine bedrijven (tot 49 werknemers) bleek de tevredenheid onder werknemers heel wat groter te zijn. Bijvoorbeeld 57 procent van wie in een klein bedrijf werkt, kon zich vinden in de stelling “De problemen van deze organisatie voel ik ook echt aan als mijn eigen problemen.” In een groot bedrijf kon zich daar maar 40 procent in vinden.
Bij bedrijven met een lokale eigenaar voelde 61 procent van de werknemers zich betrokken, bij bedrijven zonder lokale eigenaar was dat maar 39 procent.
Globalisering
Werknemers die in een klein bedrijf werken met een lokale eigenaar, toonden de grootste betrokkenheid: 61 procent, tegenover 47 procent in grote bedrijven met een lokale eigenaar.
Die tevredenheid en betrokkenheid zijn van groot belang voor de organisatie. Hoe tevredener de werknemer is, hoe minder vaak hij afwezig is en hoe minder vaak hij andere oorden gaat opzoeken.
“We zitten in een interessante tijd omdat we naar grotere bedrijven en globalisering evolueren”, zegt hoofdauteur Katie Halbesleben. Bij grotere bedrijven kan men misschien meer verdienen en andere voordelen krijgen, maar bij kleinere bedrijven met een lokale eigenaar spelen andere voordelen, zowel voor de werknemer als voor de plaatselijke gemeenschap, bijvoorbeeld minder inkomensongelijkheid, minder misdaad, minder mensen die wegtrekken en meer geëngageerde werknemers.