• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Zuidas tekent voor slimme deelfiets

7 november 2016|doorredactie|inmobiliteit

deelfietsDe meest prestigieuze kantorenlocatie van Nederland die zich langzaam maar zeker transformeert tot een hoogwaardig woon- en leefgebied, de Amsterdamse Zuidas, wordt steeds schoner, duurzamer en beter bereikbaar dankzij de Hello Bike. Hello Bike is de naam van het meest innovatieve publieke deelfietsensysteem ter wereld dat zal starten op de Amsterdamse Zuidas.  Dankzij de deelfietsen hebben bezoekers en medewerkers van de Zuidas maar ook studenten en bewoners een extra manier om zich van, door en naar de Zuidas te bewegen. De deelfiets voorziet in voor- en na transport  op het OV of de parkeerplek om je bestemming in Zuidas te bereiken.  De deelfiets draagt tevens  bij aan het verminderen van de  fietsparkeerdruk rond de Zuidas.

Vanaf nu wordt gewerkt aan  de uitrol van 250 fietsen in het voorjaar van 2017, groeiend naar 500 fietsen eind 2017. De  eerste locaties zijn Rai, Station Zuid, VU  en het Gelderlandplein.

Hello Bike, winnaar van de uitvraag

“Medio augustus hebben we de uitvraag op de markt gebracht. Tot onze verrassing reageerden  11 partijen, zowel nationaal als internationaal met een inschrijving. Een ambitieuze groep jonge ondernemers heeft de uitvraag gewonnen met een nieuw concept en een in het oog springende robuuste rode fiets”, aldus initiatiefnemer  Olivier Otten van Hello Zuidas.  De flexibele en innovatieve opzet van het deelsysteem past bij de Zuidas doelgroep die gebruiksgemak hoog in het vaandel heeft. Uniek is de mogelijkheid om de fiets bij meerdere ‘dropzones’ in te leveren en van te voren te reserveren. Dankzij een slim slot kan de fiets met een app worden ontsloten.

Innovatief en Amsterdams

“Veel steden ter wereld kennen al deelfietsen. Niet alle concepten sluiten zomaar aan op de Nederlandse en in het bijzonder de Amsterdamse situatie, waar het eigen fietsbezit en de fietsparkeerdruk al hoog is”, aldus Pieter Litjens, wethouder Verkeer en Vervoer. De keuze om zonder ‘docking stations’  te werken, maakt  het systeem flexibel  en makkelijk aan te passen aan veranderende omstandigheden.  Met de komst van Hello Bike is Zuidas koploper op het gebied van deelfietsen en zet Amsterdam een serieuze stap op het gebied van fietsdelen.

Zuidas beter bereikbaar

“Hoewel Zuidas een strategische ligging heeft met goede ov-verbindingen en in de nabijheid van de A10, is er de komende jaren een verminderde bereikbaarheid te verwachten vanwege de gebiedsontwikkeling en de start van Zuidasdok. Een interessante oplossing voor het verbeteren van de bereikbaarheid is de deelfiets. Een idee met wortels in het verleden dat door de toevoeging van ICT een grote potentie heeft voor de toekomst”, aldus Anne Joustra directeur van de Stadsregio Amsterdam. Onderzoek wijst uit dat een deelfiets gemiddeld 4x per dag wordt gebruikt. Dat werpt een nieuw licht op het snel groeiend aantal fietsen in de stad. De Hello Bike voorziet in een deelfiets die de unieke mogelijkheid biedt om de fiets op meerdere punten in te  leveren. Simpele belijning op straat en ‘geo fencing’ coördinaten in het software systeem bepalen waar de fiets kan worden geparkeerd en meegenomen. De fiets is voorzien van GPS waardoor deze eenvoudig kan worden teruggevonden en een alarm om diefstal tegen te gaan.

“Zuidas is een internationale en veelzijdige stedelijke omgeving, nog volop in ontwikkeling en aan de vooravond van een groot infrastructureel project. Een gebied waar nieuwe oplossingen worden gezocht om de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en  bereikbaarheid het hoofd te bieden”, aldus voorzitter van Stadsdeel Zuid Sebastiaan Capel.

In  Zuidas  liggen volop kansen om de fiets op grotere schaal in te zetten en een oplossing te bieden voor de “last mile”. Een deelfiets biedt extra flexibiliteit in de transportkeuze en levert een bijdrage aan een aantrekkelijke en fietsvriendelijke Zuidas. Dankzij cofinanciering vanuit het bedrijfsleven in Zuidas en een subsidie vanuit het programma Beter Benutten kan het deelfietssysteem worden gerealiseerd.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Nederlandse kust voor komende 50 jaar SuperStormProofNaambadges hergebruiken is duurzaam en praktisch
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten