• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • DDWD overzicht
  • Zoek
  • Menu Menu

Zuidas tekent voor slimme deelfiets

7 november 2016|doorredactie|inmobiliteit

deelfietsDe meest prestigieuze kantorenlocatie van Nederland die zich langzaam maar zeker transformeert tot een hoogwaardig woon- en leefgebied, de Amsterdamse Zuidas, wordt steeds schoner, duurzamer en beter bereikbaar dankzij de Hello Bike. Hello Bike is de naam van het meest innovatieve publieke deelfietsensysteem ter wereld dat zal starten op de Amsterdamse Zuidas.  Dankzij de deelfietsen hebben bezoekers en medewerkers van de Zuidas maar ook studenten en bewoners een extra manier om zich van, door en naar de Zuidas te bewegen. De deelfiets voorziet in voor- en na transport  op het OV of de parkeerplek om je bestemming in Zuidas te bereiken.  De deelfiets draagt tevens  bij aan het verminderen van de  fietsparkeerdruk rond de Zuidas.

Vanaf nu wordt gewerkt aan  de uitrol van 250 fietsen in het voorjaar van 2017, groeiend naar 500 fietsen eind 2017. De  eerste locaties zijn Rai, Station Zuid, VU  en het Gelderlandplein.

Hello Bike, winnaar van de uitvraag

“Medio augustus hebben we de uitvraag op de markt gebracht. Tot onze verrassing reageerden  11 partijen, zowel nationaal als internationaal met een inschrijving. Een ambitieuze groep jonge ondernemers heeft de uitvraag gewonnen met een nieuw concept en een in het oog springende robuuste rode fiets”, aldus initiatiefnemer  Olivier Otten van Hello Zuidas.  De flexibele en innovatieve opzet van het deelsysteem past bij de Zuidas doelgroep die gebruiksgemak hoog in het vaandel heeft. Uniek is de mogelijkheid om de fiets bij meerdere ‘dropzones’ in te leveren en van te voren te reserveren. Dankzij een slim slot kan de fiets met een app worden ontsloten.

Innovatief en Amsterdams

“Veel steden ter wereld kennen al deelfietsen. Niet alle concepten sluiten zomaar aan op de Nederlandse en in het bijzonder de Amsterdamse situatie, waar het eigen fietsbezit en de fietsparkeerdruk al hoog is”, aldus Pieter Litjens, wethouder Verkeer en Vervoer. De keuze om zonder ‘docking stations’  te werken, maakt  het systeem flexibel  en makkelijk aan te passen aan veranderende omstandigheden.  Met de komst van Hello Bike is Zuidas koploper op het gebied van deelfietsen en zet Amsterdam een serieuze stap op het gebied van fietsdelen.

Zuidas beter bereikbaar

“Hoewel Zuidas een strategische ligging heeft met goede ov-verbindingen en in de nabijheid van de A10, is er de komende jaren een verminderde bereikbaarheid te verwachten vanwege de gebiedsontwikkeling en de start van Zuidasdok. Een interessante oplossing voor het verbeteren van de bereikbaarheid is de deelfiets. Een idee met wortels in het verleden dat door de toevoeging van ICT een grote potentie heeft voor de toekomst”, aldus Anne Joustra directeur van de Stadsregio Amsterdam. Onderzoek wijst uit dat een deelfiets gemiddeld 4x per dag wordt gebruikt. Dat werpt een nieuw licht op het snel groeiend aantal fietsen in de stad. De Hello Bike voorziet in een deelfiets die de unieke mogelijkheid biedt om de fiets op meerdere punten in te  leveren. Simpele belijning op straat en ‘geo fencing’ coördinaten in het software systeem bepalen waar de fiets kan worden geparkeerd en meegenomen. De fiets is voorzien van GPS waardoor deze eenvoudig kan worden teruggevonden en een alarm om diefstal tegen te gaan.

“Zuidas is een internationale en veelzijdige stedelijke omgeving, nog volop in ontwikkeling en aan de vooravond van een groot infrastructureel project. Een gebied waar nieuwe oplossingen worden gezocht om de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en  bereikbaarheid het hoofd te bieden”, aldus voorzitter van Stadsdeel Zuid Sebastiaan Capel.

In  Zuidas  liggen volop kansen om de fiets op grotere schaal in te zetten en een oplossing te bieden voor de “last mile”. Een deelfiets biedt extra flexibiliteit in de transportkeuze en levert een bijdrage aan een aantrekkelijke en fietsvriendelijke Zuidas. Dankzij cofinanciering vanuit het bedrijfsleven in Zuidas en een subsidie vanuit het programma Beter Benutten kan het deelfietssysteem worden gerealiseerd.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je actuele ontwikkelingen en inzichten rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid die je niet overal al leest. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • honingbij Meer honingbijen dan ooit hebben de winter niet overleefd1 juni 2023 - 11:14
  • flitsdroogtes in Europa Onvoorspelbare flitsdroogtes nemen ook in Europa snel toe30 mei 2023 - 18:10
  • opwarming boven 2 graden Schone lucht is slecht voor het klimaat29 mei 2023 - 10:12
  • ddwd 19 Duurzaam De Week Door 21: Over Musk, de middeleeuwen en agressief glimlachen28 mei 2023 - 10:42
  • plastic afval Recycling maakt plastic nog giftiger24 mei 2023 - 18:15

Inzicht

  • duurzaam voedingspatroon De 3 belangrijkste stappen voor een duurzaam voedingspatroon23 mei 2023 - 09:05
  • links rechts politiekPeilingen voor de Tweede Kamer: wordt Pieter Omtzigt de volgende premier?23 mei 2023 - 07:00
  • kantoorEen duurzame economie en duurzaam ondernemen begint bij bestuurders16 mei 2023 - 18:17

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
speedcomfort radiatorventilator

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Nederlandse kust voor komende 50 jaar SuperStormProofNaambadges hergebruiken is duurzaam en praktisch
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen