Door de stijgende zeespiegel moeten we ons steeds beter beschermen tegen overstromingen. En doordat het zeewater opwarmt, wordt de kans op heftige en ook krachtigere stormen groter. Ook buiten het stormseizoen. Met de afronding van de laatste zwakke schakel aan de Nederlandse kust, in West-Zeeuws Vlaanderen, is de Nederlandse kust de komende 50 jaar weer superstormproof. De kustversterking van ruim 10 kilometer in West-Zeeuws Vlaanderen kostte 130 ruim miljoen euro en werd vandaag door minister Schultz van Haegen opgeleverd.
“De kans op een superstorm is gemiddeld 1% in 100 jaar. Dat lijkt weinig, maar zonder goede bescherming kan de schade dan oplopen tot meer dan 100 miljard euro. Bovendien is de samenleving jarenlang ernstig ontwricht. Het is belangrijk dat we ons goed voorbereiden op heftige stormen”, aldus minister Schultz van Haegen. “In 2003 zijn er negen zwakke schakels gevonden langs de Nederlandse kust. Op deze locaties waren we kwetsbaar. Ik ben er trots op de laatste zwakke schakel nu te mogen opleveren. De Nederlandse kust is superstormproof en veiliger dan ooit.”
Waterschap Scheldestromen en Rijkswaterstaat hebben in het Hoogwaterbeschermingsprogramma hard gewerkt om de kust van Breskens tot aan Cadzand-Bad niet alleen veilig, maar ook aantrekkelijker te maken. Met de kustversterking is een belangrijke impuls gegeven aan een economisch en demografisch kwetsbare regio.
Zo greep de gemeente Sluis de kustversterking aan om de badplaats Cadzand-Bad flink op te waarderen. Tussen de nieuwe strekdammen is in een publiek-private samenwerking een jachthaven aangelegd. Op de strekdammen liggen X-blocks (voorgevormde betonblokken in de vorm van een x) om hoge golven te breken. X-blocks zijn kostenbesparend omdat er minder materiaal nodig is. Het is de eerste keer dat X-blocks worden gebruikt langs de Nederlandse kust.
‘Klimaatduin’
Bij Waterdunen werd een zogenoemd klimaatduin aangelegd, die dermate groot en sterk is dat het bescherming moet bieden voor de komende 200 jaar. Het hoogste duin is zo’n 18 meter hoog en de breedte van het landduin bedraagt circa 300 meter.
De werkzaamheden zijn eind 2009 gestart. De drie eerste deeltrajecten (Nieuwvliet-Groede, Herdijkte Zwarte Polder en Breskens) zijn tussen 2010 en 2012 opgeleverd. De laatste twee trajecten (Waterdunen en Cadzand-Bad) waren/zijn respectievelijk medio en najaar 2016 klaar.