Spookt het idee om een webshop op te starten al langer door jouw hoofd? Dan ben je bij dit artikel aan het juiste adres! Veel mensen gaan er al vanuit dat dit zeer lastig is om op te starten maar met de juiste stappen, tips en input kan ook jij een succesvolle webshop beginnen. In dit artikel zullen er een aantal handige tips en handelingen besproken worden zodat het voor jou een stuk duidelijker wordt wat er gedaan moet worden voordat er gesproken kan worden van een succesvolle webshop.
Product, doelgroep en concurrentie scherp hebben
Allereerst is het belangrijk om het helder te hebben wat je wil gaan verkopen via jouw webshop. Denk bijvoorbeeld aan een zeer breed assortiment zoals Bol.com of bijvoorbeeld meer een nichemarkt zoals de verkoop van kassasysteem horeca. De doelgroep moet ook bepaald worden voor jouw nieuwe shop, wat voor mensen wil jij gaan bereiken? Passen de gekozen producten bij de personen die jij aan wilt gaan trekken? Bekijk goed of de gekozen doelgroep niet al verzadigd is.
Nu de producten en de doelgroep beide helder zijn moet er nog gekeken worden naar webshops die zich in het zelfde territorium bevinden. Deskresearch voldoet hier in, zoeken naar de zelfde soort producten die jij wil gaan verkopen bijvoorbeeld. Kijk naar het prijspeil, verschillende verzendkosten, social media content en algehele uitstraling van de site.
Heb je eigen plan paraat
Met een plan waar echt over nagedacht is kan men sneller en succesvoller beginnen. Bij het opzetten van een eigen webshop komen nog wel wat belangrijke dingen kijken die de ondernemer in kaart moet hebben; inkoop/verkoop, inschrijving KvK, geld/belastingzaken, juridische zaken en verzendingen regelen. En zo zijn er nog meer zaken die essentieel zijn binnen je eigen plan, zorg er echt voor dat dit waterdicht is en laat het desnoods nog eens checken door iemand die hier ook verstand van heeft.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan als ondersteunend lid. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
De juiste domeinnaam claimen
Misschien wel het belangrijkste van allemaal; een passende en beschikbare naam. Je kan gaan voor een domeinnaam die ook gelijk zoekwoorden er in heeft zitten, dit geeft wel vaak moeilijkheden omdat de meeste al bezet zijn maar kan ook zeker een voordeel in Google opleveren. Los daarvan weten mensen meteen wat je aanbiedt. Bedenk een unieke naam die niet te lang is maar wel de lading dekt en blijft plakken bij je klanten.
Opmaak webshop en het aantrekken van klanten
De eerste indruk die je klanten van jouw webshop gaan hebben is de opmaak en inrichting. Vandaar dat het belangrijk is dit meteen strak te hebben. De opmaak is in te delen in vier categorieën; huisstijl, productfoto’s, teksten en de gebruiksvriendelijkheid. Huisstijl is terug te zien in het logo, gebruikte kleuren en de lettertypen op de site. Zorg dat dit consistent en passend is met de shop. De productfoto’s vormen de belangrijkste vorm van overtuiging, er voor zorgen dat deze foto’s er professioneel uit zien zal veel klanten over de streep trekken.
De geschreven teksten op de site zijn ook belangrijke uithangborden. Een foutloze tekst die sterk opgebouwd is geeft een vertrouwde en professionele indruk. Als laatste is het belangrijk dat de site makkelijk te gebruiken is. Handige keuze menu’s, snelle laadtijden en een logische indeling bijvoorbeeld.
Online vindbaarheid is belangrijk in het aantrekken van klanten. Het optimaliseren van de webshop voor zoekmachines en het gebruiken van Google Ads kan hier al erg in helpen. Daarnaast is het gebruiken van relevante links naar jouw webshop een snelle manier van online vindbaarheid verbeteren. Met deze basistips kan jij een stevige fundering zetten voor jouw nieuwe webshop!