• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Duurzame mode transparanter gemaakt

31 maart 2016|doorredactie|inmvo, transparantie

modetrackerVoor het eerst worden er transparante en onafhankelijk geverifieerde cijfers vrijgegeven over de duurzaamheid van modemerken en -retailers. De prestaties zijn vastgelegd met de MODE Tracker, waarmee consumenten en bedrijven zelf heel eenvoudig kunnen vaststellen hoe een modemerk ervoor staat wat betreft inspanningen in duurzaamheid. De tool is een nieuw initiatief van MADE-BY, een van origine Nederlandse instelling om duurzaamheid gangbaar te maken in de mode-industrie.

Tot op heden werden duurzaamheidsprestaties van merken nog nauwelijks onafhankelijk geverifieerd en op een consumentvriendelijke en consistente manier gepubliceerd. Deze aankondiging brengt daar verandering in. De tool blijft de prestaties van de merken jaarlijks meten, zodat de voortgang inzichtelijk wordt. Vier merken hebben ervoor gekozen hun scores openbaar te maken, om daarmee andere merken op te roepen hetzelfde te doen. Het zijn het Nederlandse G-Star, Ted Baker uit Engeland, Vivobarefoot, een Brits schoenenmerk en Haikure, een Italiaans denim-merk. Bekijk hier hun rapporten.

MODE Tracker

MODE Tracker monitort de vooruitgang in duurzaamheid van merken en presenteert de jaarlijkse verbeteringen. Het stelt modemerken en retailers in staat een stappenplan te ontwikkelen voor een breed scala aan duurzaamheidskwesties. Merken en retailers kunnen hun verbeteringen vervolgens aantonen en hierover publiekelijk communiceren. Er zijn acht thema’s waar bedrijven over kunnen rapporteren, ook wel ‘cubes’ genoemd: People, Product, Manufacturing, Packaging & Transport, Own Operations, Use & Durability, Product Waste en Transparency. Bedrijven moeten minimaal drie thema’s kiezen, waarvan People en Product verplicht zijn.

Elke cube is onderverdeeld in drie oplopende niveaus:

  1. Het vaststellen van de uitgangswaarde en de ambitie;
  2. Vooruitgang boeken en
  3. Het aannemen van ‘best practice’; Pioniers die ‘baanbrekend leiderschap’ demonstreren.

Allanna McAspurn, CEO van MADE-BY: “MODE Tracker biedt onafhankelijke verificatie en creëert een gelijkwaardig speelveld waar bedrijven hun vooruitgang kunnen meten – het meest extensieve kader in de mode-industrie. De resultaten zijn eenvoudig te begrijpen en gelaagd, waardoor gemakkelijk ingezoomd kan worden voor meer informatie. Het feit dat het betrekking heeft op zowel sociale als milieu factoren, in combinatie met een alomvattende aanpak, betekent dat MODE Tracker zonder twijfel de meest geavanceerde tool in zijn soort in de industrie is.”

MODE Tracker is in de conceptfase geëvalueerd door 50 onafhankelijke duurzaamheids- en mode-experts. Sindsdien is er een grondig pilot-programma uitgevoerd, gevolgd door een verificatie van een jaar, om nu voor het eerst naar buiten te treden met de resultaten.

Frouke Bruinsma, CR Director van G-Star: “Dit proces heeft ons een uitgebreid overzicht gegeven in de sterke punten en de verbeterpunten in onze duurzaamheidsaanpak. Bovendien biedt het strategisch inzicht in hoe de prestaties te verbeteren. MODE Tracker stelt ons in staat om op een geloofwaardige manier transparant te zijn naar onze klanten, de industrie en andere belanghebbenden. We zijn er dan ook trots op tot de groep te behoren die als eerste hiermee werken. Het geeft aan welke kant de mode-industrie opgaat en nodigen andere bedrijven van harte uit ons hierin te volgen.”

Nieuwe versie van scorecards

MODE Tracker is een vernieuwde versie van MADE-BY’s oude scorecards die alleen ingingen op de thema’s Product en People. MODE Tracker is een uitgebreide, transparante en geverifieerde voortgangsrapportagetool en daarmee veel holistischer dan de oude scorecards. MODE Tracker verifieert de activiteiten van merken en retailers op basis van deskundig ontwikkelde meeteenheden. In de verificatie wordt gekeken naar zowel de duurzaamheidsimpact als de managementsystemen om continue verbetering te ondersteunen. Door middel van uitgebreide MODE Tracker ‘guidelines’ voor elke cube, worden merken en retailers ondersteund in het ontwikkelen van een strategie en actieplan om ‘best practice’ te bereiken.

Het is belangrijk te vermelden dat MODE Tracker geen classificatie systeem is voor het vergelijken van merken, een gedetailleerde rapportage tool voor de prestaties van een product of een aparte industrie-standaard.

MODE Tracker is een aanvulling op duurzaamheid indexen zoals de Global Reporting Initiative en de Sustainable Apparel Coalition Higg Index. MODE Tracker onderscheidt zich door middel van de verificatie door derden, de breedte en de diepte, zijn eenvoudige visuals en korte samenvattingen, de opname van de consumenten onder de doelgroepen en de holistische benadering.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Nieuwe app helpt om gezond én duurzaam te etenOp 5 april wordt een heel dorp omgebouwd tot congreslocatie
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten