• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Duurzaamheid communiceren: lessen uit het verhaal over stadsverwarming

28 juli 2016|doorredactie|inenergie, warmte

Zoneiland AlmereDuur, ouderwets, eigenlijk helemaal niet zo duurzaam. Duurzame producten en diensten hebben nogal eens een imagoprobleem. Storytelling kan helpen om het tij te keren, zo leren de ervaringen met stadsverwarming.

Stadsverwarming probeert zich als aantrekkelijk alternatief voor gas voor te positioneren. Het ondergrondse pijpleidingennetwerk geeft restwarmte – die anders zou worden geloosd in de lucht of het water – een tweede leven: als CO2-arme bron voor de verwarming en het warme water in onze woningen en bedrijven.

Maar stadsverwarming kampt met een imagoprobleem. Het warmtenet roept associaties op van ouderwetse, niet-duurzame systemen in Oostbloklanden. En omdat bewoners van wijken met warmtenetten verplicht zijn om stadsverwarming van de betrokken energieleverancier af te nemen, hebben ze ook nog eens het gevoel te veel te betalen.

Veelzeggend is de Wikipedia-pagina over stadswarmte, die de nadelen ervan omschrijft als: “de veel te hoge consumentenprijs en het niet kunnen overstappen waardoor de warmteleveranciers minder geneigd zijn moeite voor de klant te doen.”

Bij de uitbreiding van stadswarmte in de stad krijgen gemeenten dan ook regelmatig te maken met weerstand van bewoners. Zo protesteren zelfbouwers in de Amsterdamse woon-werkgemeenschap Nautilus al jarenlang tegen de verplichte aansluiting op het warmtenet. En dat terwijl stadsverwarming in de hoofdstad – net als in een aantal andere grote steden – een spilfunctie vervult in de lokale klimaatdoelstellingen.

Onderbuikgevoelens

Hoe komt het dat stadsverwarming zulke negatieve associaties oproept? Communicatie-expert Sarah Gagestein van de Taalstrategie: “De veelgehoorde vergelijking tussen ons warmtenet en de verwarming in betonnen Oostblokflats heeft niets met de feiten te maken. Die associaties zijn dan ook sterk gebaseerd op – vaak onbewuste en niet-gearticuleerde – onderbuikgevoelens.”

Uit een online research community waarmee Nuon in 2015 klantenervaringen verzamelde, bleek dat de grote meerderheid (zeventig procent) tevreden is met stadsverwarming. Gebruikers ervaren het systeem voor verwarming en warm tapwater als veilig, duurzaam, betrouwbaar en onderhoudsarm. Ruim de helft van de deelnemers aan het onderzoek (55 procent) zou ook bij vrije keuze voor stadswarmte kiezen.

Hoewel bij de online research community geen voor- en nameting werd verricht, vermoedt Nuon dat het imago van stadswarmte onder de deelnemers wel is verbeterd. Dat was in eerste instantie vooral een kwestie van informatieoverdracht, denkt Neeltje van der Werf van Nuon. “De community leerde ons dat het product stadswarmte nog relatief onbekend was: klanten kenden de ins en outs niet. Door daarover uitleg te geven, ontstond een meer positieve houding.”

“Klanten verwachten tegenwoordig een sterke mate van interactie met hun energieleverancier – niet alleen als het gaat om de energierekening maar ook om de serviceverlening,” vult Van der Werf aan. “Proactieve contacten en adviezen, zoals servicecalls op een voor de klant relevant moment, verbeteren ons imago – en daarmee ook het imago van stadswarmte.”

Verhalen delen

“Het is belangrijk om de verhalen te delen van de grote groep consumenten die wél positief staat tegenover stadswarmte – simpelweg omdat we die geluiden niet vaak horen,” zegt Van der Werf over de conclusies die Nuon ook aan het online community onderzoek verbindt.

Ook Gagestein is pleitbezorger van storytelling. “Vooral als daarbij gebruik wordt gemaakt van de kracht van verhalen die met specifieke woorden en beelden ons onbewust naar een bepaalde interpretatie leiden – en daardoor onze opvattingen sterk beïnvloeden.”

De Wakker Dier-campagnes tegen de plofkip illustreren dit fenomeen. Een uitgekiende combinatie van waarden, woorden en verhalen zorgt voor een specifieke reeks aan emoties, interpretaties en associaties. Met als resultaat dat we tegenwoordig heel anders denken over kiloknallers.

Concreet en dichtbij

Door kennis te vergroten en dienstverlening te optimaliseren kan het duurzame imago van een product of dienst verbeteren, zo valt af te leiden uit de ervaringen met stadswarmte. Maar hoe ontwikkel je vervolgens een overtuigende verhaallijn?

“Creëer een eigen verhaal, dat ver afstaat van de onderbuikgevoelens die tot nu toe de boventoon voerden”, zegt Gagestein beslist. “Door over stadswarmte te communiceren als een product dat veel meer glorie verdient dan het nu krijgt – omdat restwarmte dankzij het net een nuttige bestemming krijgt – kunnen energieaanbieders laten zien dat ze duurzaam en innovatief bezig zijn. En daar mag best wat lokale trots in zitten.”

“Net als bij andere duurzame producten en diensten is het verhaal achter stadswarmte erg abstract”, vult Gagestein aan. “We weten over het algemeen erg weinig over de techniek – en de feiten en cijfers die we wél kennen, klinken heel onpersoonlijk. Als een warmtenet bijvoorbeeld de lokale CO2-uitstoot met vijftig procent vermindert, dan zegt dat mensen persoonlijk niet zo veel. Het heel belangrijk om duurzame onderwerpen concreet en dichtbij te maken – en om vergelijkingen te trekken met dingen die mensen goed kennen. Toffe projecten dichtbij huis maken een verhaal herkenbaar en persoonlijk.”

Zoneiland Almere, het grootste zonnecollectorenveld van Nederland, heeft alle potentie om de hoofdrol in zo’n verhaal te gaan spelen. De nabijgelegen wijk Noorderplassen-West wordt van verwarming en warm water voorzien door zonnecollectoren én stadsverwarming.

Herhaal

Gagestein heeft nog een andere tip om met succes frames in te zetten: vermijd ontkenningen. Alleen al door iets te benoemen, activeer je iets in het brein dat blijft plakken. De titel van Gagesteins eerste boek, ‘Denk niet aan een roze olifant’, illustreert dit fenomeen: het beeld van een roze olifant is moeilijk van het netvlies te krijgen zodra iemand je heeft gevraagd er níet aan te denken.

“Vertel je eigen positieve verhaal”, adviseert de taalstrateeg dan ook. “En herhaal, herhaal, herhaal. Want blootstelling aan de boodschap is een krachtige factor: als we iets maar vaak genoeg horen, wordt dat steeds logischer.”

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Toch weer meer kiloknallers bij grootste supermarktenEnergiebesparing huizen financieel meest haalbaar in de huursector
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten