• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen: iedereen heeft het CDA nodig, BBB halveert
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Een nieuw businessmodel voor een circulaire orchidee, waarom eigenlijk?

31 augustus 2016|doorredactie|inRotterdam, circulaire economie, nieuwe businessmodellen

orchideeOrchidee kweker Ronald Koeleman bedacht samen met wetenschappers van de Erasmus Universiteit een retoursysteem voor uitgebloeide orchideeën. Het resultaat is een duurzaam nieuw product mét marktpotentieel: de circulaire orchidee. Het Groene Brein bracht de ondernemer en wetenschappers bij elkaar, zo lezen we in de nieuwsbrief van DuurzaamDoor.

Het kweken van orchideeën is een langdurig en energie-intensief proces. Elke orchidee staat zo’n 70 weken in de kas. Vervolgens staat de orchidee vaak een tijdje op de vensterbank en belandt daarna in de prullenbank. Dat moet anders kunnen, vond Koeleman. “Je kunt orchideeën namelijk in korte tijd weer opkweken als ze zijn uitgebloeid. Met het hergebruiken van uitgebloeide orchideeën bespaar je ongeveer 70 procent CO2-uitstoot.”

Koeleman kwam via Het Groene Brein – een organisatie die ondernemers met een duurzaamheidsvraagstuk aan wetenschappers koppelt – in contact met de vakgroep Technology and Operations Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Cradle to Cradle-onderzoeker Diana den Held ging met vier studenten aan de slag met Koelemans idee. Het resulteerde in een retourlogistieksysteem mét businessmodel. Koeleman: “De retourzending van de uitgebloeide orchideeën verloopt via een retailer. De consument koopt daar zijn circulaire orchidee en brengt de plant terug zodra deze is uitgebloeid. Hij krijg dan korting op een nieuwe orchidee. De winkelier stuurt de plant terug naar kweker – bijvoorbeeld in een speciale verzendbox – om deze opnieuw te laten opkweken, in een fractie van de kweektijd van een nieuwe orchidee.”

Duurzaam imago

Ook voor de winkelier zijn er voordelen. “Het retoursysteem zorgt ervoor dat klanten terugkomen naar de winkel, om de plant terug te brengen en een nieuwe mee te nemen. Daarnaast draagt het bij aan het duurzame imago van de winkel. Ander voordeel is dat er geen waste meer is. Normaal gesproken wordt slechts acht van de tien planten daadwerkelijk verkocht. Straks kan de winkelier ook de niet-verkochte orchideeën terugsturen naar de leverancier.”

Maar het kan veel simpeler

Natuurlijk is terugnemen en hergebruiken beter dan weggooien. Maar onder aan de streep is het allemaal een hoop overbodig werk, omdat je, met een klein beetje geduld, heel makkelijk de plant zélf weer aan het bloeien kunt krijgen. Uitbundig zelfs, zoals je op de foto kunt zien: onze eigen Phalaenopsis in haar vierde bloei in 3 jaar tijd. Misschien is klanten goed adviseren nog de meest duurzame optie. Daar heb je geen wetenschappers voor nodig en het kost niets….

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • links rechts politiek
    Peilingen: iedereen heeft het CDA nodig, BBB halveert21 oktober 2025 - 17:00
  • uitstoot energietransitie
    Fossiele energie blijft stijgen, klimaatgevaar neemt toe21 oktober 2025 - 10:45
  • nieuwe kerncentrales
    Chaos compleet rond kernenergie in Nederland?20 oktober 2025 - 10:48
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Nieuwe subsidie voor vergroten afzet van biologische producten17 oktober 2025 - 13:43
  • markt lokale voedselproductie
    Politiek wringt de samenleving uit17 oktober 2025 - 09:35

Inzicht

  • fudura
    Netcongestie als groeikans: hoe bedrijven sterker uit de energiecrisis kunnen komen21 oktober 2025 - 09:30
  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • nieuwe spelers voor duurzaamheid mensen
    Duurzaamheid vraagt om nieuwe spelers11 oktober 2025 - 11:10

Opinie

  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Energieprestatievergoeding voor nul-op-de-meter woningOostkapelle Schoonste Strand van Nederland 2016
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten