• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Condenssporen van vliegtuigen veel schadelijker dan CO2

3 december 2020|doorIPS

vliegreis co2 compenseren

De witte condenssporen of contrails van vliegtuigen hebben een nog veel grotere invloed op de klimaatverandering dan gedacht, blijkt uit een studie door de Europese Commissie. De impact is zelfs tweemaal groter dan de CO2-uitsoot van vliegtuigen.

De studie van de Europese Commissie bevestigt eerder onderzoek naar de klimaatimpact van vliegtuigen. Doorgaans wordt vooral gekeken naar de CO2-uitstoot, maar ook de vervuiling met stikstofoxiden, roet en waterdamp speelt een rol. Die impact was in 2018 zelfs het dubbele van het effect door de CO2-uitstoot van vliegtuigen, besluit de studie.

De netto-impact van niet-CO2-klimaateffecten van luchtvaartactiviteiten resulteert in opwarming van de atmosfeer. Individueel hebben de respectievelijke emissies van de luchtvaart echter verschillende opwarmings- en afkoelingseffecten. Het wetenschappelijk begrip van de klimaatveranderingseffecten van niet-CO2-emissies door luchtvaartactiviteiten is de afgelopen 10 jaar verbeterd. Als gevolg laat het rapport nu zien dat het globale opwarmingspotentieel voor de luchtvaart 1,7 keer zo groot is als die van CO2. Berekend naar het Global Warming Potential (100), het GWP, verwarmen luchtvaartemissies het klimaat momenteel ongeveer drie keer zo snel als dat zou gebeuren door alleen CO2-emissies.

Topje van ijsberg

“Dit bevestigt dat de CO2-uitstoot maar het topje van de ijsberg is als je de klimaatimpact van vliegtuigen in kaart wil brengen”, zegt Jo Dardenne, luchtvaartexpert bij de transportdenktank T&E. “Condenssporen en andere niet-CO2-effecten van de luchtvaart moeten dringend aangepakt worden om de klimaatcrisis af te wenden.”

De studie pleit voor schonere brandstoffen en vliegen op lagere hoogte, waar de vorming van condenssporen of contrails vermeden wordt. Ze wijzen erop dat nieuwe routes voor 2 procent van de Japanse binnenlandse vluchten de opwarmingseffecten met bijna 60 procent deden dalen.

Steunmaatregelen

“Het onderzoek van de Europese Commissie toont aan dat de luchtvaart ons recht naar een klimaatcatastrofe vliegt”, zegt Lorelei Limousin van Greenpeace. “Toch blijft ze toestaan dat tientallen miljarden aan belastinggeld blijven vloeien naar de industrie, zonder daar voorwaarden aan te verbinden. We kunnen het ons niet veroorloven om geld te blijven pompen in uitstoot en massale ontslagen terwijl we ons midden in een gezondheidscrisis, klimaatcrisis en economische crisis bevinden.

Dardenne en Limousin pleiten voor een snelle aanpak van het probleem. “De Europese Commissie kreeg al in 2008 voor het eerst de taak om de niet-CO2-emissies van de luchtvaart aan te pakken”, zegt Dardenne. “Ze zou geen tijd meer mogen verliezen en de oplossingen moeten implementeren die vandaag al beschikbaar zijn.”

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Duurzaamheid wordt kleinste gemene deler na verkiezingenNieuwe tool meet maatschappelijke impact beleggingen
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten