De witte condenssporen of contrails van vliegtuigen hebben een nog veel grotere invloed op de klimaatverandering dan gedacht, blijkt uit een studie door de Europese Commissie. De impact is zelfs tweemaal groter dan de CO2-uitsoot van vliegtuigen.
De studie van de Europese Commissie bevestigt eerder onderzoek naar de klimaatimpact van vliegtuigen. Doorgaans wordt vooral gekeken naar de CO2-uitstoot, maar ook de vervuiling met stikstofoxiden, roet en waterdamp speelt een rol. Die impact was in 2018 zelfs het dubbele van het effect door de CO2-uitstoot van vliegtuigen, besluit de studie.
De netto-impact van niet-CO2-klimaateffecten van luchtvaartactiviteiten resulteert in opwarming van de atmosfeer. Individueel hebben de respectievelijke emissies van de luchtvaart echter verschillende opwarmings- en afkoelingseffecten. Het wetenschappelijk begrip van de klimaatveranderingseffecten van niet-CO2-emissies door luchtvaartactiviteiten is de afgelopen 10 jaar verbeterd. Als gevolg laat het rapport nu zien dat het globale opwarmingspotentieel voor de luchtvaart 1,7 keer zo groot is als die van CO2. Berekend naar het Global Warming Potential (100), het GWP, verwarmen luchtvaartemissies het klimaat momenteel ongeveer drie keer zo snel als dat zou gebeuren door alleen CO2-emissies.
Topje van ijsberg
“Dit bevestigt dat de CO2-uitstoot maar het topje van de ijsberg is als je de klimaatimpact van vliegtuigen in kaart wil brengen”, zegt Jo Dardenne, luchtvaartexpert bij de transportdenktank T&E. “Condenssporen en andere niet-CO2-effecten van de luchtvaart moeten dringend aangepakt worden om de klimaatcrisis af te wenden.”
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan als ondersteunend lid. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
De studie pleit voor schonere brandstoffen en vliegen op lagere hoogte, waar de vorming van condenssporen of contrails vermeden wordt. Ze wijzen erop dat nieuwe routes voor 2 procent van de Japanse binnenlandse vluchten de opwarmingseffecten met bijna 60 procent deden dalen.
Steunmaatregelen
“Het onderzoek van de Europese Commissie toont aan dat de luchtvaart ons recht naar een klimaatcatastrofe vliegt”, zegt Lorelei Limousin van Greenpeace. “Toch blijft ze toestaan dat tientallen miljarden aan belastinggeld blijven vloeien naar de industrie, zonder daar voorwaarden aan te verbinden. We kunnen het ons niet veroorloven om geld te blijven pompen in uitstoot en massale ontslagen terwijl we ons midden in een gezondheidscrisis, klimaatcrisis en economische crisis bevinden.
Dardenne en Limousin pleiten voor een snelle aanpak van het probleem. “De Europese Commissie kreeg al in 2008 voor het eerst de taak om de niet-CO2-emissies van de luchtvaart aan te pakken”, zegt Dardenne. “Ze zou geen tijd meer mogen verliezen en de oplossingen moeten implementeren die vandaag al beschikbaar zijn.”