• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Waar zijn milieuzones voor bedrijfswagens, dieselauto’s, brommers en scooters

17 november 2024|doorredactie|inmilieu, mobiliteit

milieuzone en zero-emissiezone

Waar is een milieuzone en mag ik de stad niet in met een bedrijfswagen, dieselauto, brommer of vrachtwagen? Die vraag verschilt per gemeente, en de uitkomst wisselt ook nog voortdurend. Dit overzicht van milieuzones  en zero-emissiezones geeft een beeld van de situatie per eind 2024.

De Tweede Kamer heeft gepleit voor uitstel van de invoering van uitstootvrije zones voor bedrijfswagens, maar veertien gemeenten hebben besloten om deze zones vanaf de jaarwisseling alsnog te implementeren. Dit betekent dat de meest vervuilende bedrijfswagens binnenkort in deze gebieden niet meer welkom zijn.

In Nederland worden milieuzones en uitstootvrije zones ingezet als onderdeel van bredere strategieën om de luchtkwaliteit te verbeteren, de CO2-uitstoot te verminderen, geluidsoverlast te beperken en steden leefbaarder te maken. Milieuzones zijn afgebakende gebieden waar vervuilende voertuigen beperkt of verboden worden, met als doel schonere lucht, minder geluidshinder en betere leefomstandigheden. De handhaving gebeurt doorgaans via camera’s die kentekens herkennen. Bestuurders die de regels overtreden, riskeren een boete.

Milieuzones in de grote steden

Momenteel hebben meerdere steden in Nederland milieuzones ingesteld. Amsterdam richt zich bijvoorbeeld op dieselvoertuigen en oudere brom- en snorfietsen en zal vanaf 2025 uitstootvrije zones invoeren. Den Haag heeft zones voor oude brom- en snorfietsen, dieselauto’s, vrachtverkeer en bussen. De stad heeft als doel om in 2030 te voldoen aan de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) voor luchtkwaliteit. Utrecht beschikt over een milieuzone en werkt er naartoe om deze tegen 2030 emissievrij te maken. Arnhem heeft een milieuzone voor dieselvoertuigen.

Rotterdam had milieuzones voor personen- en bestelauto’s, maar deze zijn inmiddels opgeheven. Wel geldt er nog een milieuzone voor vrachtwagens. Nieuwe plannen worden ook overwogen in andere steden. Zo onderzoekt Nijmegen of een milieuzone voor de gehele gemeente mogelijk is.

De regels verschillen per stad. In Amsterdam gelden bijvoorbeeld regels voor dieselvoertuigen vanaf Euro 4 en benzine/LPG vanaf Euro 1, met invoering van milieuzones sinds 2008 die later zijn uitgebreid. Den Haag staat dieselvoertuigen toe vanaf Euro 4 en heeft milieuzones sinds 2010. In Rotterdam mogen vrachtwagens alleen de stad in als ze voldoen aan minimaal Euro VI, een regel die sinds 2007 geldt en later is aangepast. In Utrecht gelden dieselregels vanaf Euro 4 en benzine/LPG vanaf Euro 3, met milieuzones sinds 2007 die daarna zijn uitgebreid.

Naast de bovengenoemde steden hebben ook Breda, Delft, Eindhoven, Haarlem, Leiden, ‘s-Hertogenbosch en Tilburg milieuzones voor dieselvrachtwagens. Deze zones hebben een positieve impact. Ze verbeteren de luchtkwaliteit, wat gezondheidsrisico’s verlaagt. Luchtvervuiling verkort bijvoorbeeld de gemiddelde levensduur van Nederlanders met ongeveer 13 maanden. Daarnaast dragen deze zones bij aan een duurzamere leefomgeving en stimuleren ze schoner vervoer, zoals fietsen, wandelen en uitstootvrij openbaar vervoer. Veel steden, waaronder Amsterdam, hebben als ambitie om tegen 2030 al het verkeer uitstootvrij te maken, wat een belangrijke stap is naar een gezondere toekomst voor alle inwoners.

Huidige en toekomstige milieuzones op een rij:

Steden met milieuzones

  • Amsterdam: Milieuzones voor dieselvoertuigen en oudere brom- en snorfietsen. Dieselvoertuigen vanaf Euro 4 en benzine/LPG vanaf Euro 1 (bouwjaar vanaf 1992). Bromfietsen vanaf 2010. Vanaf 2025 worden uitstootvrije zones ingevoerd.
  • Den Haag: Bevat zones voor oude brom- en snorfietsen, dieselauto’s, vrachtverkeer en bussen. Dieselvoertuigen vanaf Euro 4. Bromfietsen vanaf 2010. De stad streeft naar WHO-advieswaarden voor luchtkwaliteit tegen 2030.
  • Utrecht: Heeft een milieuzone en werkt toe naar een emissievrije zone tegen 2030. Dieselvoertuigen vanaf Euro 4, benzine/LPG vanaf Euro 3.
  • Arnhem: Milieuzone voor dieselvoertuigen.
  • Rotterdam: Meeste milieuzones opgeheven, alleen vrachtwagens met minimaal Euro 6 toegelaten.

Nieuwe Plannen

  • Nijmegen: Onderzoekt een milieuzone voor de gehele gemeente.

Daarnaast hebben steden zoals Breda, Delft, Eindhoven, Haarlem, Leiden, ‘s-Hertogenbosch en Tilburg ook milieuzones voor dieselvrachtwagens.

Deze gemeentes zetten door per 1 januari 2025

De volgende 14 gemeenten in Nederland willen toch een milieuzone (ook wel ‘zero-emissiezone’ genoemd) invoeren per 1 januari 2025, ondanks het voorstel van de VVD en de steun van een Kamermeerderheid om dit uit te stellen tot 2029:

1. Amsterdam
2. Rotterdam
3. Den Haag
4. Amersfoort
5. Zwolle
6. Delft
7. Utrecht
8. Tilburg
9. Leiden
10. Assen
11. Eindhoven
12. Gouda
13. Nijmegen

Deze gemeenten hebben in een gezamenlijke verklaring aangegeven dat ze doorgaan met de voorbereidingen om de meest vervuilende bedrijfsauto’s uit hun binnensteden te weren. Ze benadrukken dat de bevoegdheid voor het invoeren van deze zones lokaal ligt en dat de besluiten al in overleg met het Rijk en ondernemersverenigingen zijn genomen.

Deze gemeentes beperken het gebruik van deelscooters

De meeste gemeenten hebben geen totaalverbod, maar reguleren deelscooters via vergunningssystemen en beperkingen.

In Enschede zijn elektrische deelscooters verboden in de binnenstad (het “stadserf”).

Amsterdam heeft strenge regels en beperkt het aantal aanbieders en scooters, maar heeft geen volledig verbod. Rotterdam, Utrecht, Eindhoven, Groningen en Zwolle hebben allemaal vergunningssystemen om deelscooters te reguleren, maar geen totaalverbod.
In Delft zijn sinds 1 oktober 2023 nieuwe regels van kracht. Alleen Go Sharing en Check hebben toestemming om deelscooters aan te bieden. Andere aanbieders, zoals Felyx, mogen hun diensten niet meer aanbieden zonder vergunning.
Veel gemeenten hebben specifieke parkeerregels of aangewezen zones om overlast te beperken.
Let op: deze informatie is samengesteld op basis van beschikbare informatie op het moment van publicatie, maar kan afwijken van de geldende regels die in de loop van de tijd kunnen zijn aangepast.
duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • thuiswerken
    Klimaatverandering gaat het leefcomfort bedreigen30 juni 2025 - 09:03
  • pindakaas
    Unilever misleidt met duurzaamheid30 juni 2025 - 08:44
  • e-waste
    Inzameling e-waste groeit snel29 juni 2025 - 09:25
  • polymer
    Hergebruikt plastic lekt chemische stoffen in water27 juni 2025 - 10:19
  • Ingrid Robeyns
    Ingrid Robeyns ontvangt Stevinpremie voor onderzoek naar ongelijkheid27 juni 2025 - 09:55

Inzicht

  • big agro
    Hoe de agro-lobby gezonde landbouw de grond in boort23 juni 2025 - 11:10
  • duur
    Het leven is te duur, maak de toekomst gratis17 juni 2025 - 10:20
  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Overbemeste grond verzwakt het microbioom, in de bodem en in ons microbioom in de bodem groene daken Duurzaam dakmateriaal: Klaar voor de toekomst van uw dak
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten