• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Duurzaamheid boeit de consument steeds minder

16 december 2024|doorredactie|induurzaam ondernemen, duurzaamheid

consumptie

De consument in Nederland heeft steeds minder op met duurzaamheid bij aankoopbeslissingen. Bij diverse duurzame onderwerpen zoals milieu, biodiversiteit, eerlijke handel, plasticverbruik en lokale productie is sprake van een forse daling van circa 5% ten opzichte van 2023. Ook is in alle onderzochte productcategorieën, met uitzondering van auto’s, het belang dat men bij aankoop hecht aan duurzame aspecten teruggelopen.

In de categorie energie is dit belang zelfs met 12% gedaald ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit de rapportage 2024 van de Monitor Merk & Maatschappij. Dit kwantitatief onderzoek meet sinds 2008 de houding van de Nederlandse consument op het gebied van duurzaamheid en de maatschappelijk rol van bedrijven. De monitor is een initiatief van MarketResponse en b-open.

Klimaatverandering boeit steeds minder

De consument heeft duidelijk andere prioriteiten. Zo vinden minder mensen dat we klimaatverandering zo snel mogelijk moeten stoppen en dat we in Nederland meer actie moeten ondernemen om klimaatverandering tegen te gaan. Daarnaast is het percentage mensen afgenomen dat vindt dat activisme nodig is zodat de overheid duurzamer beleid ontwikkelt en bedrijven duurzamer gaan ondernemen.

Verder is men het afgelopen jaar minder gaan letten op wat bedrijven doen op het gebied van duurzaamheid en verwachten ook minder mensen dat bedrijven hen informeren over hun duurzaamheidsbeleid of over een duurzame levensstijl. Onverschilligheidsbarrière doorbreken Onderzoekers Gerrit Piksen en Bart Brüggenwirth signaleren naast dalende interesse voor duurzaamheid dat ook minder mensen een groter vertrouwen hebben in merken, als die laten zien dat ze duurzaam ondernemen. “Consumenten ervaren weinig daadkracht en urgentie bij de overheid en het bedrijfsleven nu er een ander politiek klimaat is ontstaan. Ze vragen zich af waarom je dan als consument wel in actie zou komen. Het is de uitdaging voor bedrijven om door die onverschilligheidsbarrière heen te breken door duurzaamheid verder te integreren in hun beleid en te laten zien waarom duurzaamheid aantrekkelijk of relevant voor ze is.”

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Waarschuwing: spiegelbacteriën zijn groot risico voor mens, dier en plant Spiegelbacterie hyundai ioniq 5 Elektrisch rijden duurder dan benzine, te weinig steun
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten