VANsharing.nl gaat samen met WeGo personenbusjes deelbaar maken. Met de samenwerking willen de bedrijven personenbusjes en rolstoelbusjes beter beschikbaar maken voor zowel de zakelijke als particuliere markt. Vanaf strategische plekken zijn de busjes op te halen en te openen via een app. In eerste instantie gaat het om een test met vijf busjes en in potentie om meer dan 500 busjes.
De eigenaar van VANsharing.nl, Ron Bolderman, heeft een uitgebreide ervaring in de vervoer- en mobiliteit branche en weet met name raad met personenbussen. Hij omschrijft een markt die op zoek is naar meer flexibiliteit: “Wij hebben meer dan 500 busjes beschikbaar. Busjes die geschikt zijn voor rolstoelvervoer en ‘normale’ busjes. De aanschaf van een variant die geschikt is voor rolstoelen kost al snel honderdduizend Euro. Dit terwijl de busjes een groot deel van de tijd stilstaan. Short lease was en is nog altijd een (tussen)oplossing, maar voor de toekomst verwacht ik dat ook dat niet aan de vraag voldoet en dat de deeleconomie oplossing biedt.”
Rolstoelbusjes vanaf vaste locaties
De deelbare busjes kunnen opgehaald worden vanaf vaste locaties. Er is vaak al een contract met zorginstellingen, scholen of sportclubs. Die hebben de busjes in de praktijk langere periodes niet nodig. De busjes kunnen dan gebruikt worden door woonlocaties of medewerkers van deze organisaties maar zeker ook door omwonende particulieren. Bolderman: “Wij krijgen bijvoorbeeld aanvragen van bedrijven die te maken hebben met seizoenswerk, maar ook van scholen die op zoek zijn naar oplossingen voor de buitenschoolse opvang. Een school, zorginstelling of vereniging gebruikt een busje echter vaak weer niet dagelijks en waarom dan wel betalen wanneer je op die dagen geen mobiliteit nodig hebt. Het is dan fijn als anderen gebruik kunnen maken op juist die stilstand dagen. Mooi toch zo’n deeleconomie!”
Administratie geregeld en bediening via smartphone
Met een app open je de keyless busjes en start je deze. De administratie is dan al gedaan. Dit houdt in dat de kosten voor gebruik automatisch worden toegekend aan de juiste gebruiker. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld via hun servicekosten een vaste fee betalen voor de beschikbaarheid van de busjes en een fee na gebruik. Dit wordt bijgehouden via de bijbehorende software en app. Hier worden met de organisaties afzonderlijke afspraken over gemaakt.